راهنمای کامل ثبت نام سامانه مودیان + سوالات پرتکرار آن

ثبت نام سامانه مودیان چه پروسه‌ای دارد؟ یکی از قوانین مهم در حوزه مالیات، قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان است که این افراد را موظف به صدور صورتحساب الکترونیکی و ارسال آن به سامانه مودیان می کند. در راستای این قانون، می خواهیم در این مقاله به آموزش ثبت نام سامانه مودیان بپردازیم و برخی از سوالات پرتکرار شما را در مورد آن پاسخ دهیم.

سامانه مودیان چیست؟

این روزها مباحث مالیاتی و اصلاح قوانین آن به شدت داغ شده است و یکی از موضوعات بسیار مهم برای عموم مردم، آموزش ثبت نام سامانه مودیان است. قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم، لازم است با این سیستم بیشتر آشنا شوید. به طور کلی، سامانه مودیان که می توانید از طریق آدرس tp.tax.gov.ir به آن دسترسی داشته باشید، اولین بار در سال ۱۳۹۸ معرفی و در قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان تصویب شده است. این سامانه از سال ۱۴۰۱ عملیاتی شد. برای معرفی سامانه مودیان به بند “پ” از ماده ۱ در قانون سامانه مودیان رجوع می کنیم که در این خصوص می گوید:

این سامانه یک پلتفرم جامع و کامل است که ناظر و مدیر آن سازمان امور مالیاتی می باشد. در این حالت مودیان (کسانی که واجد شرایط پرداخت مالیات هستند) می توانند با امکاناتی که در سامانه تعریف شده اند، اقدام به ارسال اظهارنامه، ثبت مشخصات کسب و کار، تعیین اینتاکد و غیره نمایند. همه این کارها پس از ثبت نام و ایجاد کارپوشه برای هر مودی انجام می گردد. مودیان می توانند از طرق مختلف، اقدام به اتصال به این سامانه نمایند که شامل پایانه فروشگاهی، سخت افزار و نرم افزار، سامانه های ابری و غیره می شود. در تعریف دیگر همچنین می توان گفت سامانه مودیان پلتفرمی است که این افراد می توانند با ثبت نام، اقدام به ارسال صورت حساب الکترونیکی و اتصال پایانه های فروشگاهی خود به آن نمایند. حال با این مقدمه به راهنمای ثبت نام سامانه مودیان می پردازیم.

آشنایی با سامانه مودیان

روند ثبت نام سامانه مودیان چگونه است؟

از آنجایی که پرداخت مالیات برهر شخصیت حقیقی و حقوقی که در ایران کسب درآمد می کند، لازم الاجرا بوده و انجام این کار با ثبت نام سامانه مودیان انجام می شود، می بایست هرفردی با این پروسه آشنا باشد. مراحل انجام این کار در ۴ بخش قابل تفکیک است که عبارتند از:

  • ثبت نام در سامانه مودیان و ایجاد پرونده مالیاتی

اولین قدم برای ثبت نام سامانه مودیان، ایجاد پرونده در نظام مالیاتی است که با مراجعه به سایت my.tax.gov.ir انجام می گردد.

  • اخذ گواهی امضای الکترونیک

مرحله بعدی از ثبت نام سامانه مودیان، گرفتن گواهی است که برای امضای الکترونیک دریافت می کنید. این کار از طریق سایت gica.ir قابل انجام می باشد. در این وب سایت اقدام به “درخواست صدور گواهی امضای الکترونیک” نموده و به قسمت ثبت نام و احراز هویت مراجعه می کنید.

پس از دریافت کد مربوطه، به دفاتر پیشخوان مراجعه می کنید تا توکن امضای الکترونیک را دریافت نمایید. این کار برای استخراج کلید عمومی سامانه مودیان و دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی ضروری است.

  • دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی

پس از استخراج کلید عمومی سامانه مودیان، لازم است برای دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی اقدام نمایید. مرحله بعدی آن، ثبت نام توکن سامانه مودیان می باشد. برای این کار وارد سایت my.tax.gov.ir (درگاه ملی خدمات مالیاتی) شده و در کارپوشه خود روی گزینه “شناسه های یکتا حافظه مالیاتی” در قسمت راست صفحه کلیک کنید. با بارگذاری فایل کلید عمومی، می توانید برای دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی اقدام نمایید.

با دریافت این شناسه در پروسه ثبت نام سامانه مودیان، برای دریافت توکن سامانه اقدام می کنید. به دفتر پیشخوان مراجعه کرده و این شناسه را به همراه مدارک موردنیاز شامل (برای افراد حقوقی) آگهی تاسیس و آخرین تغییرات ارائه می نمایید. در نهایت می توانید توکن سامانه مودیان را دریافت کنید.

  • اخذ شناسه کالا و خدمات

مرحله نهایی که در پروسه ثبت نام سامانه مودیان می بایست آن را مدنظر قرار دهید، دریافت شناسه کالا و خدمات‌تان است. این کدها برای صدور صورتحساب الکترونیکی ضروری بوده و هر کد مربوط به گروه خاصی از کالاها می باشد. برای انجام این کار، کد خود را از سایت stuffid.tax.gov.ir دریافت می کنید که بیش از ۳۴ هزار کالا یا خدمات در آن ثبت شده اند. همچنین سایت www.ntsw.ir برای کسانی است که نتوانسته اند شناسه کالا یا خدمات خود را درخواست کنند.

آشنایی کامل با نحوه ثبت نام سامانه مودیان

حال در قسمت دوم این مقاله به بررسی سوالات پرتکرار شما می پردازیم که در مورد ثبت نام سامانه مودیان می باشند. ممکن است این سوال مطرح شود که چه افرادی موظف به ثبت نام در سامانه مودیان هستند؟ در این خصوص می توان به قانون سامانه مودیان رجوع کرد که می گوید:

  • تمامی افرادی که صاحبین کسب و کار بوده و یا در مشاغل صنفی و غیر آن مشغول هستند، می بایست در سامانه مودیان ثبت نام نمایند.
  • همچنین در قانون سامانه مودیان مالیاتی بیان شده است که اشخاص حقوقی نظیر شرکت ها نیز باید برای ثبت نام در این سامانه اقدام کنند.

با توجه به دو دسته بندی بالا باید همه شرکت های سهامی عام، سهامی خاص، شرکت های حقوقی و مسئولیت محدود این کار را انجام دهند. همچنین در میان افراد حقیقی کسانی که فعالیت تجاری دارند، افرادی که از اجاره یا واحدهای تجاری و غیره درآمد دارند و حتی فعالان اقتصادی که در مناطق ویژه اقتصادی هستند، با توجه به بیشتر شدن درآمد آنها از سقف معافیت تعیین شده، باید در این سامانه ثبت نام کنند.

افراد مشمول برای ثبت نام سامانه مودیان

بررسی آخرین زمان ثبت نام در سامانه مودیان

اگر این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که آخرین مهلت زمانی برای ثبت نام سامانه مودیان چه موقعی است، باید بگوییم بسته به فراخوان‌ هایی که سازمان امور مالیاتی بیان می کند، این زمان ها مختلف هستند. این فراخوان ها شامل ۵ مورد می باشند که باید تا آن زمان ثبت نام سامانه مودیان انجام گردد. با توجه به اعلام سازمان امور مالیاتی، ثبت نام مودیان تا تاریخ مقرر یعنی ۱ دی ماه سال ۱۴۰۲ بوده و بعد از آن ثبت نامی قبول نیست. شما می توانید لیست فراخوان ها را در جدول زیر مشاهده کنید:

شماره فراخوان

مهلت

مودیان هدف

۱

۱ مهر ۱۴۰۳

فراخوان داوطلبانه برای همه و برخی شرکت های خاص مانند دولتی ها، بورسی ها و مودیانی که در بودجه ۱۴۰۳ ذکر شده اند.

۲

۱ دی ۱۴۰۳

کلیه اشخاص حقوقی که غیر از موضوع ماده ۱۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده هستند.

۳

۱ فروردین ۱۴۰۳

کلیه اشخاص حقیقی که شامل فراخوان هشتگانه مالیات بر ارزش افزوده هستند.

۴

۱ تیر ۱۴۰۳

کسب و کارهای گروه ۱ و ۲ مطابق با موضوع ماده ۹۵ ق.م.م.

۵

۱ دی ۱۴۰۳

کلیه مشمولین باقی مانده که باید برای ثبت نام سامانه مودیان اقدام کنند.

ارسال آسان صورتحساب الکترونیکی با استفاده از نرم افزارهای حسابداری

همانطور که گفتیم، ارسال صورتحساب الکترونیکی از جمله تکالیفی است که مودیان پس از اجرای این قانون از سال ۱۴۰۲ موظف به انجام آن هستند. شما می توانید برای انجام این کار، از طریق نرم افزار میلیونر اقدام کنید. این برنامه مالی و حسابداری به عنوان یکی از راهکارهای مهم در مدیریت مالی، حسابداری، پخش، سفارش گیری، پرداخت، انبار، حقوق و دستمزد، تولید و غیره برای شرکت ها و کسب و کارها به شمار می آید.

شما مودیان می توانید از نرم افزار میلیونر برای صدور فاکتورهای الکترونیکی که شامل شماره مالیاتی، مشخصات طرف حساب و غیره هستند استفاده کنید. این برنامه امکان ارسال صورتحساب های شما برای سامانه مالیاتی به صورت رایگان دارد که می توانید پس از ثبت نام سامانه مودیان از آن استفاده نمایید. قابل ذکر است که این نرم افزار در ۳ حالت شرکتی، فروشگاهی و مویرگی ارائه شده است که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر، از پشتیبانی سایت softmiliac.com کمک بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *