مشمولین بیمه اجباری چه کسانی هستند؟

در این  مقاله قصد داریم تا شما را با قوانین بیمه تامین اجتماعی به طور کامل آشنا کنیم تا در صورت نیاز از این قوانین استفاده کنید تا مشمول جرائم مربوط به آن، که ممکن است گریبان شما را بگیرد، نشوید. در ادامه مطلب با همراه باشید.

مشمولین ارسال بیمه اجباری

طبق قوانین سازمان تامین اجتماعی، تمامی افرادی که در شرکت، کارخانه و یا کارگاه ها به دستور کارفرما مشغول به کار می شوند و به ازای کار خود حقوق دریافت می کنند، باید به صورت کاملا اجباری مشمول دریافت بیمه شوند. طبق بندی که در ماده ۴۸ قانون تامین اجتماعی وجود دارد ، شخصی که مشمول بیمه می شود باید از طریق کارفرما استخدام شده باشد و در قبال دریافت حقوق، برای کارفرما خدمات فکری و فیزیکی انجام دهد.

به طور کلی می توان گفت که به سه دسته از افراد مشغول به کار، بیمه اجباری تعلق نمی گیرد. دسته اول کسانی هستند که به صورت کاملا رایگان  کار می کنند. دسته دوم افرادی هستند که به صورت خود اشتغالی فعالیت می کنند و دسته سوم کارگاه هایی هستند که به صورت خانوادگی تاسیس می شوند.

افرادی که فعالیت خود اشتغالی دارند، کسانی هستند که برای شخص خاصی کار نمی کنند. ای افراد می توانند از بیمه خویش فرمایی استفاده کنند. این بیمه اجباری نبوده و از مزایای کمتری در مقایسه با بیمه اجباری برخوردار می باشد.

طبق قانونی که در ماده ۲۶ قانون تامین اجتماعی قرار دارد، مسئولیت پرداخت حق بیمه افراد شاغل با کارفرما می باشد و فرد بیمه شده هیچ گونه مسئولیتی در این زمینه ندارد.

مزایای مشمول و غیر مشمول بیمه

در ادامه به بررسی تمام آیتم های مربوط به مزایای مشمول شدن بیمه و غیر مشمول شدن آن خواهیم پرداخت.

بیمه اجباری

تمامی وجوه نقدی که به افراد شاغل تعلق می گیرد،

 مشمول پرداخت بیمه هستند به جز در مواردی مانند بازخرید کردن روزهای مرخصی، کمک به عائله بندی، هزینه های مربوط به سفر و ماموریت ها، پاداش های مربوط به افزایش تولید، عیدی کارکنان، بن کارگری و نهضت سواد آموزی، کمک هزینه مربوط به مسکن و سایر مایحتاج در روزهای بیماری، حق الزحمه مربوط به امام جماعت،  خسارت های مربوط به اخراج و مزایای خاتمه یافتن کار و حقوقی که اغلب در جلسه های هیئت مدیره پرداخت می شود.

 

 

مزایای غیر نقدی مانند حق مسکن، خوراک، پوشاک و استفاده از وسایل نقلیه، مشمول پرداخت بیمه می شوند.

از دیگر مواردی که مشمول پرداخت می شوند می توان به کلیه حقوق پرداختی برای به اجرا درآوردن  قراردادهای پیمان کاری توسط افراد حقوقی و حقیقی  و همچنین وجوه پرداختی که بابت حق الزحمه به افراد حقیقی پرداخت می شود، اشاره کرد.

معمولا این وجوه پرداختی به افراد حقوقی و حقیقی بابت خرید موارد زیر تعلق می گیرد:

  • خرید انواع مواد، جنس، قطعات مختلف، ماشین آلات و غیره
  • هزینه های مربوط به ساخت و تعمیر وسیله های مختلف، قطعه ها و ماشین آلات
  • هزینه های مربوط به چاپ، طراحی، فیلمبرداری و تبلیغات متفرقه
  • کرایه کردن تاکسی و هزینه های مربوط به لودر، جرثقیل، گریدر، اتوبوس، مینی بوس و غیره
  • هزینه های مربوط به ترخیص کالا و گمرکی
  • هزینه های مربوط به کارشناسی و حق الوکاله

تمامی موارد ذکر شده در بالا مشمول دریافت بیمه هستند. سایر موسسات، واحدهای صنفی، تولیدی ها، شرکت ها، کارگاه ها، بانک ها و بازنشستگان کشوری و لشکری مشمول دریافت بیمه تامین اجتماعی نیستند.

بیمه تامین اجتماعی

وظیفه شرکت ها در قبال بیمه تامین اجتماعی

مهم ترین وظایف شرکت در قبال سازمان تامین اجتماعی عبارتند از:

۱_ گرفتن شماره کارگاه و تشکیل پرونده بیمه: کارگاه هایی که تازه تاسیس شده اند بر طبق ماده ۳۹ که در قوانین تامین اجتماعی آمده است، موظف هستند که حداکثر تا پانزده روز بعد از تاسیس کارگاه خود، به نزدیک ترین شعبه تامین اجتماعی مراجعه کنند و مدارک لازم را به آن جا ارائه دهند. بعد از تحویل مدارک،  شعبه تامین اجتماعی، شروع به بررسی و شناسایی کارگاه و تعداد کارگرانی که در آن جا مشغول به کار هستند، می کند و در نهایت با تشکیل پرونده کارگاه، کد کارگاه را به آن ها ارائه می دهد.

۲_  نام نویسی تمامی کارکنان شاغل در کارگاه و گرفتن شماره بیمه برای آن ها: افرادی که قرار است برای اولین بار بیمه شوند، باید به واحدهای مربوط در شعب تامین اجتماعی مراجعه کرده و تمامی اطلاعات مربوط به هویت و بیمه خود را در سامانه ثبت کنند. شعبه بیمه به منظور انجام امور بیمه و طبقه بندی کردن اسناد، یک شماره بیمه مخصوص را برای فرد در نظر می گیرد. در واقع هر فرد در تمام مدتی که مشغول به کار است فقط یک کد بیمه دارد، به طوری که با تغییر شغل و محل کار خود، کد بیمه تغییر نمی کند.

۳_ تهیه لیستی از حقوق دریافتی کارگران: کارفرمایان شرکت باید تا مدت یک ماه، در یک فایل الکترونیکی تمامی اطلاعاتی را که مربوط به بیمه کارکنان است، تهیه کنند.

۴_ ارسال کردن لیست بیمه و پرداخت بیمه متعلقه کارکنان: کارفرما باید تا حداکثر یک ماه لیستی از بیمه کارکنان تهیه کند و آن را به شعب بیمه تامین اجتماعی ارسال نماید. سپس با گرفتن فیش الکترونیکی، حق بیمه مربوط به کارگاه را پرداخت کند. هر کارگاه برای این که بتواند حق بیمه را از طریق فیش الکترونیکی پرداخت کند، باید از کلمه عبور و نام کاربری که توسط شعبه مربوط بیمه دریافت کرده است، اقدام کند.

نحوه محاسبه بیمه حقوق و دستمزد

سخن پایانی

حق بیمه وجهی است که هر ساله  توسط  کارفرما برای کارکنان پرداخت می شود. عوامل مختلفی مانند حق مسکن، بن کارگری و غیره بر روی حق بیمه تاثیر می گذارند. بعد از اینکه نرخ بیمه در سال جدید توسط سازمان تامین اجتماعی  تعیین شد، کارگران و کارفرمایان می توانند حق بیمه تعیین شده را پرداخت کنند. البته باید خاطر نشان کرد که حق بیمه در سال جدید نسبت به سال قبل هیچ تغییری نکرده و فقط معیارها و آیتم هایی که برای محاسبه حق بیمه تعیین می شود، تغییر می کند. از توجه و همراهی شما سپاسگزاریم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *