پرداخت پلکانی حقوق کارمندان در ۱۴۰۲ تاریخ ساز شد!!!

آیا می دانید دولت درصدد افزایش تاریخی حقوق کارمندان و کارکنان است؟! آیا تا به حال درباره افزایش حقوق پلکانی کارکنان دولت شنیده‌ اید؟!! امسال در جهت عادلانه سازی حقوق بر اساس دستور رئیس جمهور، مصوبه ای در ۱۷ بند آماده و در دولت مطرح شد. جالب است بدانید افزایش حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۲ به گونه ای اجرا خواهد شد که باعث بروز تورم نشود.

علت افزایش سالانه حقوق کارمندان دولت چیست؟

همان‌ طور که می‌ دانید نوروز هر سال قرارداد کارگران و کارمندان تمدید خواهد شد. یکی از چالش های اصلی برای افراد شاغل افزایش حقوق است. زیرا افزایش حقوق بر اساس قانون کار به صورت سالانه حق هر کارگری می باشد. دولت بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۲ را بر اساس افزایش ۲۰ درصدی برای حقوق در نظر گرفته است. لازم به ذکر است که این ۲۰ درصد بر اساس آخرین حکم کارگزینی در سال ۱۴۰۱ افزایش خواهد داشت. این بخشنامه برای همه کارفرمایان، کارگاه ها، موسسات تولیدی – صنعتی، موسسات خدماتی، کشاورزی و … را شامل می شود.

همان طور که می دانید افزایش حقوق سالانه به دلیل بالا رفتن تورم است. به عبارت دیگر سبدی که شما با حقوق سال گذشته پر می کردید، امسال دیگر پر نخواهد شد. در نتیجه دولت تلاش می‌ کند بر اساس تورم و سبد معیشت خانوار سالانه میزان حقوق کارکنان را افزایش دهد. هر سال دولت برای افزایش حقوق کارمندان یک لایحه بودجه را به مجلس ارائه می کند. اگر میزان افزایش در مجلس تصویب گردد، از فروردین سال بعد این افزایش بر روی حقوق همه کارگران و کارمندان دولتی اعمال می شود.

افزایش دستمزد حقوق بگیران در سال ۱۴۰۲

تا امروز رقم قطعی برای افزایش حقوق کارمندان و کارکنان دولت هنوز به تصویب مجلس نرسیده است. به گفته رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور پیشنهاد افزایش حقوق کارمندان در ۱۷ بند بر اساس دستور رئیس جمهور و برای عادلانه سازی حقوق در دولت مطرح شده است. بر اساس گفته های لطیفی طی سال آینده افزایش حقوقی را خواهیم داشت که باعث تورم نشود. زیرا افزایش نرخ تورم خط قرمز دولت می باشد. لطیفی در ادامه گفت: این افزایش حقوق به صورت پلکانی بوده و برای افزایش حقوق کارمندان سه سناریو در نظر گرفته شده است. بر اساس سناریوی اول دستمزد تمامی کارکنان ۲۰ درصد افزایش می یابد. این در حالی است که در سناریوی دیگر بر اساس دهک های درآمدی کارکنان دولت، عدد ثابتی را برای افزایش حقوق آن ها در نظر خواهند گرفت. لطیفی همچنین در پایان صحبت‌های خود گفت: با توجه به این که می خواهیم مجموعه این رقم با توجه به درآمد های دولت بیش از ۲۰ درصد افزایش نیابد و توضیع حقوق را به نفع افرادی با درآمد کمتر تغییر دهیم.

فروشگاه زنجیره ای

افزایش پلکانی حقوق کارمندان و کارکنان دولت در سال ۱۴۰۲

بر اساس گفته های دولت مردان هیئت وزیران با افزایش میانگین ۲۰ درصد حقوق کارکنان دولت موافقت خود را اعلام کرده اند. این در حالی است که افرادی که حقوق کمتری می گیرند، بیش از ۲۰ درصد و کسانی که حقوق های بالا تری دارند افزایش کمتر از ۲۰ درصد را شامل می‌ شوند. بر اساس گفته ها از رییس سازمان امور جبران خدمات سازمان اداری و استخدامی، لایحه متناسب سازی حقوق بازنشستگان و سایر کارکنان دولت در لایحه تقدیمی به مجلس دارای بخش های مختلفی است که یکی از این بخش ها شامل افزایش پلکانی حقوق می باشد.

بر اساس این لایحه دولت، افرادی با حقوق کمتر شامل درصد افزایش حقوق بیشتری خواهند شد. وی افزود اگر بر اساس روال سال های گذشته افزایش حقوق ۱۰ درصدی را اعمال کنیم، افرادی با حقوق ۳۰ میلیون تومان سه میلیون تومان اضافه و افرادی با حقوق ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان فقط ۵۶۰ هزار تومان افزایش حقوق خواهند داشت. بنابراین به منظور کاهش فاصله حقوق کارمندان و همچنین رعایت اصل عدالت باید در ترمیم حقوق کارکنان دولت افزایش پلکانی مطرح شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *