نحوه عملکرد حسابداری شرکت‌های پیمانکاری به چه صورت است؟

حسابداری شرکت‌های پیمانکاری به چه صورت است؟

تصمیم‌گیری در فرایندهای شغلی توسط ارگان‌ها و نهادهای خصوصی و دولتی مختلف کاری حساس و بسیار متفاوت است. ازاین‌رو داشتن دسترسی به یک سیستم جامع و پایدار اطلاعاتی که کلیه داده‌های موردنیاز تصمیم‌گیری را به‌صورت دقیق ثبت و ارائه نماید بسیار مهم است. نرم‌افزار حسابداری شرکت‌های پیمانکاری دقیقاً چنین نرم‌افزاری بوده و در اختیار شرکت‌های پیمانکاری و کمپانی‌های مختلف و سایر کسب‌وکارهای خرد قرار می‌گیرد و به‌صورت دقیق تصمیمات مدیران و صاحبان مشاغل را با ارائه اطلاعات شغلی و مالی دقیق، تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

مفهوم حسابداری پیمانکاری

مدیران شرکت‌های پیمانکاری برای تصمیم‌گیری در خصوص فرایندهای نظارتی و عملیاتی خود و همچنین تصمیم‌گیری بر اساس نیازهای مالی و هزینه‌کردهای آتی، نیازمند سیستم‌های مدون مالی و اطلاعاتی هستند که گزارش‌های لحظه‌به‌لحظه و منظمی را در مقاطع حساس تصمیم‌گیری در اختیار آنان قرار دهد. سیستمی جامع که به طور دقیق سود و زیان تصمیمات احتمالی مدیران را باتوجه‌به پارامترهای واقعی محاسبه و ارائه نماید. به چنین نرم‌افزاری، نرم‌افزار حسابداری شرکت‌های پیمانکاری و یا همان نرم‌افزار حسابداری شرکت‌های ساختمانی گفته می‌شود.

حسابداری شرکت‌های پیمانکاری به چه صورت است؟

سیکل و فرایند مالی پیمانکاری در نظام حسابداری

سیکل پیچیده حسابداری شرکت‌های ساختمانی در نظام حسابداری، فرایند مالی سخت و غیرقابل‌هضمی برای افراد است که صرفاً از عهده کامپیوترها برمی‌آید. سیستم حسابداری  شرکت پیمانکاری ساختمانی شامل بخش‌های زیر است که عبارت‌اند از:

  • بخش پیمانکاری
    • مشخص‌شدن فرمت هزینه‌ها
    • مشخص‌شدن شرح پروژه یا به‌عبارت‌دیگر تعریف پروژه
    • تعیین و اصلاح نرخ ضرایب
    • کارگاه جدید
      • ثبت قراردادها
      • صورت‌وضعیت
        • اعتباری
        • نقدی
        • تسویه‌حساب
نرم افزار حسابداری پیمانکاری

شروع به کار نرم‌افزار حسابداری پیمانکاری میلیونر

ازآنجاکه فرایند تقسیم‌بندی حسابداری پیمانکاری را به‌صورت پارامتری در پاراگراف قبلی بیان کردیم، برای راه‌اندازی نرم‌افزار حسابداری شرکت‌های پیمانکاری مانند نرم‌افزار حسابداری شرکت میلیونر می‌بایست مراحل مختلفی را طی نماییم؛ اما یکی از ویژگی‌های بسیار مهم در نرم‌افزار حسابداری پیمانکاری میلیونر، سهولت در راه‌اندازی نرم‌افزار و سادگی کار با محیط کاربری آن می‌باشد.

در بسیاری از شرکت‌های پیمانکاری و ساختمانی اغلب مسئول حسابداری و ذیحسابی فردی باتجربه و خبره بوده و به اپراتوری فنی حسابداری پیمانکاری به صورت دقیق مسلط باشد. اما در نرم‌افزار حسابداری پیمانکاری میلیونر چنین موضوعی وجود نداشته و نیست و هر نوع کاربری با کمترین دانش اولیه نیز می‌تواند با نرم‌افزار حسابداری تخصصی پیمانکاری تعامل برقرار نماید.

مفهوم کارگاه در شرکت های پیمانکاری

کارگاه‌ها در شرکت‌های پیمانکاری نیاز به دریافت مصالح و مواد اولیه برای شروع کار دارند و هر کارگاه بر اساس نوع نیاز شرکت پیمانکاری در طول پروژه تعریف می‌شود. به بیان بهتر اصلی‌ترین نیاز شرکت پیمانکاری به‌صورت عملیاتی در کارگاه برطرف شده و کلیه کارهای اجرایی بر عهده نیرو های کارگاهی می‌باشد.

مسئول خرید کارگاه در طول روز تراکنش‌های بسیاری دارد. تعریف پروژه برای پیمانکاران به‌صورت مجزا، دریافتی‌هایی که از بابت پروژه می‌گیرد و یا حقوق و دستمزدی که پرداخت می‌کند و یا مشخص کردن گزارش سود و زیان پروژه‌ها و یا اینکه پبمانکار کارگاهی با سایر پیمانکاران و فروشندگان طرف حساب پروژه درصورتی‌که همکاری می‌نمایند بایستی بابت هر پروژه میزان بدهکاری خود را بتواند محاسبه نماید. نکته دیگر این است که مسئول کارگاه بتواند میزان طلبکاری را نیز محاسبه کند.

اینکه میزان بدهکاری و بستانکاری به چه صورت است و چگونه محاسبه می شود به صورت کامل توسط نرم افزار مشخص می گردد. از طرفی نرم‌افزار حسابداری پیمانکاری تنها مختص به یک دسته‌بندی خاص در میان مشاغل پیمانکاری نمی‌باشد و ممکن است که این نرم‌افزار برای مشاغلی همچون MDF کاری ، گودبرداری ، نقاشی خیابانی، کانون تبلیغات خیابانی و سایر پیمانکاری‌های مرتبط با شهرداری نیز قابل‌استفاده باشد.

تفاوت نرم‌افزار پیمانکاری و نرم‌افزار بازرگانی

تفاوت‌های خاصی میان نرم‌افزار حسابداری پیمانکاری و نرم‌افزار حسابداری بازرگانی وجود دارد. نرم‌افزار حسابداری پیمانکاری باید بتواند سود و زیان و مانده‌حساب‌ها را به تفکیک پروژه‌ها در اختیار مدیر شرکت و در اختیار حسابداران شرکت قرار دهد و کلیه ثبت‌های حسابداری بایستی این امکان را داشته باشند تا وضعیت مصرف بودجه در هر کار مشخص بوده و بتوان محل صرف بودجه برای پروژه ها را رهگیری نمود.

مزایای استفاده از نرم‌افزار حسابداری پیمانکاری

  • نظم گیری پروژه ها و حسابداری آن ها
  • امکان ثبت و معرفی پروژه های مختلف
  • مدیریت بخش های مختلف پروژه
  • تعریف نیروی ویزیتور و بازاریاب
  • سرعت بخشیدن به عملیات حسابداری
  • جمع آوری و ذخیره آرشیو پروژه ها
  • بررسی و مدیریت کامل فاکتور ها
  • مدیریت کامل سر رسید چک های اعتباری
  • امکان چاپ رسید های انبار و …
  • امکان نظم بخشی به حساب بانکی و مدیریت دقیق تر آن
  • مدیریت کارگاه پیمانکاری
  • مدیریت انبار و …
  • امکان تشخیص سود و زیان
  • امکان آرشیو سال های مالی و سوابق
  • امکان بررسی وضعیت کاربران
  • امکان مدیریت بدهی ها و اقساط وام های بانکی
  • پرینت چک های اعتباری و …

مزایای نرم‌افزار حسابداری پیمانکاری میلیونر

  • راحتی کاربری باتوجه‌به پیچیدگی حسابداری پیمانکاری و اپراتور متخصص حسابداری و باتجربه آن
  • آموزش فنی اولیه برای کارفرما جهت کار با نرم‌افزار
  • عدم داشتن محدودیت تعداد در تعریف پروژه و یا … به‌عنوان‌مثال محدودیت تعداد انبار و … و مشتری می‌تواند بی‌نهایت پروژه تعریف نماید
نرم‌افزار حسابداری پیمانکاری به چه صورت کار می‌کند؟!

نرم‌افزار حسابداری پیمانکاری به چه صورت کار می‌کند؟!

شیوه کارکرد حسابداری شرکت‌های پیمانکاری و حسابداری شرکت‌های ساختمانی به‌صورت تفصیلی بوده و مسئولین امور مالی هر شرکت اصولاً بر اساس سیاست کاری حسابدار هر شرکت استفاده می‌کنند. یکی از مدل‌های معروف محاسبه تراکنش‌های امور مالی هر شرکت پیمانکاری و ساختمانی، روش تفصیلی می‌باشد. روش تفصیلی به روشی گفته می‌شود که پیمانکار در آن برای هر پروژه یک هزینه بار تعریف کرده و بابت هر پروژه میزان هزینه‌کرد را بر اساس هزینه بار در نظر گرفته و محاسبه می‌نمایند.

روش کدینگ

چالشی که وجود دارد این است که برای محاسبه هزینه بار و به‌دست‌آوردن سود و زیان حسابداران هر شرکتی بایستی به مبحث کدینگ و … برای کارکردن با نرم‌افزار حسابداری پیمانکاری مسلط باشند و کار سخت و پیچیده‌ای بوده و کار هر حسابداری نمی‌باشد. ازاین‌رو پس از انجام کدینگ‌ها می‌توانند گزارش‌های دسته‌ای از نرم‌افزار دریافت کنند. همچنین این نوع حسابداری برای هزینه بار بایستی به‌صورت جداجدا استخراج شده و به کمک نرم‌افزارهای مانند نرم‌افزار اکسل بایستی مرج کرده و مجدد ایمپورت نمایند.

روش مرکز تفصیلی

روش دیگر حسابداری شرکت‌های ساختمانی این است که حسابداران شرکت اصطلاحاً از طریق روش مرکز تفصیلی کدها استفاده می‌کنند. در این روش کدهای مختلف بعضی از نرم‌افزارهای حسابداری پیمانکاری این قابلیت را دارد که یکی از کدها به‌عنوان یک کد شاخص در نظر گرفته شده و کدهای مختلف به یکدیگر متصل شده و کد را به‌عنوان شاخص مرکزی کدها در نظر گرفته و پس از این کار حسابدار متخصص از کدها گزارش گرفته و سرجمع هزینه‌هایی که بابت پروژه انجام شده، چه میزان بوده و بزرگ‌ترین مشکل این کار پیچیدگی محاسبه پروژه بوده و گزارش‌گیری سخت می‌باشد. همچنین ضریب خطای بالا و حسابدار متخصص نیاز داشتن یکی از مشکلات دیگر این نوع روش حسابداری پیمانکاری می‌باشد.

روش تفصیلی شناور

روش تفصیلی شناور روشی ساده و آسان است که نرم‌افزار حسابداری میلیونر به این روش مجهز بوده و در این روش کارفرما می‌تواند سرفصل هزینه بار را تعریف کرده و در قسمت منو در بخش پروژه‌ها این امکان وجود دارد که پروژه‌های کاری را نیز تعریف نماید. هر موقع که در حال انجام ثبت سند حسابداری باشیم در روش تفصیلی شناور می‌توانیم مشخص کنیم که چه نوع عملیاتی در حال انجام است. عملیات های حسابداری شامل فاکتور خدمات، طلبکاری، بستانکاری و چک‌های اعتباری، سند مرکب، دریافت و پرداخت و … می‌باشد.

در این روش در منوی پروژه شما می‌توانید وضعیت عملیات رو مشخص کرده و از طریق منو می‌توان عملیات و پروژه مرتبط را مشخص نمود. در منو های نرم‌افزار حسابداری پیمانکاری میلیونر می‌توان کد معین و کد تفصیلی را به‌آسانی انتخاب نمود. در بخش دیگر نام پروژه و مبلغ پروژه و دریافت‌کننده و پرداخت‌کننده را نیز تعیین نمود. در این روش به‌راحتی بدون داشتن دانش حسابداری و داشتن تخصص‌های پیچیده و تجربیات حسابداری، می‌توان به‌راحتی از نرم‌افزار گزارش‌گیری کرده و وضعیت سود و زیان و هزینه‌ها و طلبکاری‌های پروژه رو استخراج نمود. این یک‌روال کلی است.

مهم این است که شرکت‌های پیمانکاری به‌صورت هم‌زمان چند پروژه را مدیریت می‌نمایند. به همین منظور الگویی که برای حسابداری هم‌زمان به این شرکت‌ها پیشنهاد می‌شود الگوی شناور می‌باشد که بهترین گزارش عملکرد مالی را در اختیار هر پیمانکار و یا شرکت قرار می‌دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *