نرم افزار حسابداری پیمانکاری یا ساختمانی؟؟؟

حسابداری شرکت های ساختمانی مشابه حسابداری شرکت های پیمانکاری است!

به طور کلی می‌ توان گفت حسابداری شرکت های ساختمانی مشابه اصول و قواعد حسابداری در شرکت های پیمانکاری است. بنابراین هر دو شرکت می توانند از نرم افزار های مشابه استفاده کنند. زیرا شرکت های ساختمانی نیز جزئی از شرکت های پیمانکاری بوده و همچنان که وظیفه یک شرکت پیمانکاری انجام امور واگذار شده از سمت کارفرما است؛ در شرکت های ساختمانی نیز وظیفه ساخت یک ساختمان بر عهده پیمانکار می باشد.

حسابداری شرکت های ساختمانی

قبل از راه اندازی یک کسب و کار جدید باید به دنبال راه هایی برای انجام حسابداری دقیق آن مجموعه باشید. به طور کلی شناخت کافی درباره تمامی ابعاد حسابداری در شرکت های مختلف، می تواند راه های پیشرفت و موفقیت را برای مشاغل نو ظهور هموار کند. در این مقاله قصد داریم اطلاعات جامع و کاملی درباره حسابداری شرکت های ساختمانی در اختیار شما قرار دهیم. پس با ما همراه باشید.

نکات مهم در حسابداری شرکت های ساختمانی

به طور کلی اصول حسابداری در شرکت های مختلف تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند. این در حالی است که در برخی شرکت ها یک سری مباحث از حسابداری از قبیل حسابداری پیمانکاری و دارایی ثابت دارای اهمیت ویژه تری هستند. مالک اصلی بناها و ساختمان ها در برخی از شرکت های ساختمانی خود شرکت است. بع عبارت دیگر ساختمان در مالکیت خود شرکت است. این در حالی است که گروهی از شرکت‌ های ساختمانی نیز پروژه های خود را با پیمانکاری با مالکیت غیر انجام می دهند.

یکی از مهم ترین دلایل استفاده از نرم افزار های حسابداری مدیریت هزینه ها است. زیرا در شرکت های ساختمانی هزینه های جانبی بسیار زیادی بر کارفرمایان تحمیل می شود. از جمله این هزینه ها می توان به هزینه های مربوط به حمل و نقل مصالح ساختمانی مورد نیاز، هزینه سوخت و خرید ابزار آلات ساده می باشد. بنابراین در حسابداری شرکت های ساختمانی باید تمامی هزینه ها به دقت بررسی محاسبه و مدیریت شود.

حسابداری شرکت های ساختمانی

فرآیند های مهم در حسابداری شرکت های ساختمانی

به طور کلی یک تیم حسابداری دقیق و منظم برای پیگیری تمامی کارهای مالی و حسابداری در شرکت هایی که فعالیت های تجاری دارند مانند شرکت های ساختمانی بسیار حائز اهمیت می باشد. حسابداری ساختمان با حسابداری سایر مشاغل تفاوت هایی دارد. در فروشگاه های مواد غذایی و یا رستوران ها از اصول ساده حسابداری استفاده می کنند. اما در شرکت های ساختمانی به دلیل اینکه فعالیت های روزانه این شرکت در مکان های مختلف انجام می شود، دارای دشواری های خاصی است.

انجام امور حسابداری مربوط به چند پروژه ساختمانی به صورت همزمان و کنترل امور مالی آن بسیار پیچیده و وقت گیر است. شرکت های ساختمانی دارای هزینه های بسیار زیادی هستند. بنابراین می توان حسابداری شرکت های ساختمانی برای هر پروژه را به صورت جداگانه با استفاده از نرم افزارهای حسابداری انجام داد. یکی از مهم ترین مزایای به کار گیری نرم افزارها برای شرکت های ساختمانی پیش بینی سود قرارداد از هر پروژه است.

به کار گیری نرم افزار حسابداری شرکت های ساختمانی

حسابداری شرکت های ساختمانی نسبت به سایر مشاغل پیچیدگی هایی بسیار زیادی دارد که باعث شده انجام آن وقت گیر تر باشد. در این میان محاسبه تمامی هزینه ها به تهیه گزارش روزانه و منظم از تمامی بخش های کار وابسته است. اگر حسابداران بخواهند تمامی این روند را به صورت دستی انجام دهند، بسیار دشوار و پیچیده خواهد شد. به همین دلیل استفاده از نرم افزار های حسابداری برای شرکت های ساختمانی می تواند یک راهکار ایده آل برای نظم بخشیدن و مدیریت حسابداری و امور مالی باشد.

با استفاده از نرم افزار مخصوص شرکت های ساختمانی گزارش‌ های روزانه، میزان پیشرفت کار، پیگیری هزینه های انجام شده، پیگیری پروژه‌ های مختلف و … به راحتی قابل انجام است. از طرف دیگر کاهش هزینه های اضافی و همچنین افزایش بهره وری در مدیریت امور مالی نیز می تواند با استفاده از نرم افزار های حسابداری فراهم شود. نرم افزار ها می توانند با دقت و سرعت منحصر به‌ فردی تمامی عملیات های مربوط به حسابداری را بر اساس قوانین حسابداری به انجام برسانند.

مقاله نرم افزار حسابداری ساختمانی به شما کمک میکند نگاه بهتری به حسابداری داشته باشید

حسابداری شرکت های ساختمانی

تفاوت حسابداری در شرکت های ساختمانی و سایر مشاغل

همان طور که گفته شد انجام امور حسابداری مربوط به شرکت های ساختمانی با حسابداری مربوط به سایر کسب و کارها بسیار متفاوت است. در شرکت های ساختمانی و با وجود کار بر روی چندین پروژه به صورت همزمان باعث می شود تا نتوان بدون استفاده از یک نرم افزار مناسب هزینه ها را مدیریت کرد. در ادامه با برخی از تفاوت های حسابداری شرکت های ساختمانی با سایر مشاغل آشنا می شویم:

  • فروش

در حسابداری های معمولی میزان ارائه خدمات و محصولات به مشتریان را می توان در گروه های مختلفی دسته بندی کرد. در حالی‌ که در حسابداری شرکت های ساختمانی بسیاری از امور از جمله مشاوره، نیروی کار، مهندسی، محصولات، طراحی و ‌… ارائه می شود.

  • هزینه ها

در حسابداری سایر مشاغل هزینه کالاهای فروخته شده ثبت می گردد. این در حالی است که برای حسابداری و امور مالی شرکت های ساختمانی عوامل مختلفی به صورت مستقیم و غیر مستقیم وجود دارند که باعث شده مدیریت آن ها پیچیده تر باشد. از طرف دیگر تمامی هزینه کالاهای فروخته شده در سایر مشاغل کاملا مشخص است. اما برای شرکت های حسابداری چنین نیست.

  • تعیین هزینه ها

در حسابداری معمولی که مربوط به سایر مشاغل است، می توان درآمدها و سود زیان را به راحتی محاسبه کرد. اما در حسابداری شرکت های ساختمانی دسته بندی های زیادی وجود دارد که باعث شده به دست آوردن سود و زیان پروژه ها دشوار تر باشد. به همین دلیل است که بسیاری از افراد برای نظم بخشیدن به حسابداری و امور مالی شرکت های ساختمانی از نرم افزار استفاده می کنند.

نرم افزار حسابداری پیمانکاری

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات جامع و کاملی درباره حسابداری شرکت های ساختمانی در اختیار شما قرار دهیم. به طور کلی انجام امور حسابداری برای شرکت های ساختمانی نسبت به سایر مشاغل پیچیده تر است. از طرف دیگر انجام همزمان چندین پروژه و وجود هزینه های مختلف کار را برای حسابداران بسیار پیچیده و زمانبر کرده است.

بسیاری از افراد برای انجام حسابداری شرکت های بزرگ و کوچک از نرم افزارهای حسابداری استفاده می کنند. این نرم افزار ها می توانند تمامی امور مالی و حسابداری را نظم‌ دهی کرده و با ارائه گزارش های روزانه مدیران پروژه را در جریان روند کار قرار دهند. اطلاع مدیران از پیشرفت کار می تواند در تصمیم گیری های مناسب برای ادامه کار بسیار حائز اهمیت باشد. از توجه و همراهی شما سپاسگزاریم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *