بیمه بیکاری چیست و به چه کسانی تعلق میگیرد؟

فهرست محتوا نمایش

ماهیت بیمه بیکاری چیست؟

آیا می دانید در دسته بندی های بیمه ای ماهیت بیمه بیکاری چیست؟ کارگری که تحت جبر کاری شغل خود را از دست داده است مشمول بیمه بیکاری می باشد و تحت پوشش آن قرار می گیرد. این پوشش بیمه ای در واقع نوعی بیمه حمایتی برای اشخاصی است که بدلایل نامعلوم کار خود را از دست داده اند.

بیمه بیکاری چیست؟

تورم سالیانه از ضریب نفوذ بالایی برخوردار است و شرایط مادی و اقتصادی عموم مردم جامعه در تنگنا های اقتصادی قرار دارد. از همین رو، میزان مشکلات اجتماعی از جمله بیکاری، فقر و نابسامانی ها اقتصادی و جرم و … افزایش می یابد. به همین خاطر بیمه بیکاری پوشش موقت برای حمایت از اقشار ضعیف جامعه محسوب می شود. ورشکستگی کسب و کار ها نیز مسئله ای است که بر نابسامانی های اقتصادی اثر مستقیم می گذارد.

کلیه افرادی که از لحاظ سواد و یا مهارت دچار کمبود علم و دانش حرفه و فن هستند، در تعریف عمومی بیمه بیکاری می بایست تحت پوشش قرار بگیرند اما از آنجایی که بیمه بیکاری شامل افرادی که در مجموعه های ورشکسته کار می کرده اند، شده است؛

از همین رو صرفا به ان دسته از کارگران و متخصصانی تعلق می گیرد که اولا در طول دوره خدمت و اشتغال پرداختی بیمه از محل حقوق داشته اند، ثانیا این نکته حائز اهمیت است که حتما محل کار آن ها می بایست یک ارگان و یا سازمان و مجموعه ورشکسته بوده باشد!

توجه به چگونگی اخذ بیمه بیکاری و چالش های دریافت آن یک کار بسیار مهم و حیاتی برای افراد بیکار مشمول بیمه بیکاری می باشد. در ادامه به تفصیل شرایط لازم برای بیمه بیکاری را بررسی کرده و مورد بحث قرار می دهیم. پس تا پایان با میلیونر همراه باشید.

به گزارش تابناک این خلاصه از مدت پرداخت بیمه بیکاری می باشد…

مبلغ بیمه بیکاری

ماهیت مفهومی کارگر

کارگاه های تولیدی و ساختمانی محل هایی هستند که کارگران ساده و بدون مهارت عموما در آن ها فعالیت می کنند و از طریق آن ها درآمد بدست می آورند. اما برابر با مر قانون کارگر به شخصی اتلاق می شود که در سایر دسته بندی های شغلی نیز حضور دارد و جامعه ای از نیرو های کار کف یک سازمان عمومی و یا خصوصی را تشکیل می دهد.

کارگران ذاتا در حقوق قانونی خود دارای حمایت های گسترده ای از طرف قانون گذار هستند و مزایای فراوانی برای انان در نظر گرفته شده است. همچنین کارفرما مسئولیت هایی نسبت به کارگر دارد و براساس قانون کارفرما متعهد به فراهم آوردن حمایت های مورد نیاز برای کارگر می باشد. کارگر به لحاظ قانونی در هنگام دریافت دستمزد، براساس چگوگی دریافت دیافت حقوق و مزایا، از بیمه دستمزد بیکاری دریافت می نماید.

بیمه بیکاری

مفهوم واقعی بیمه بیکاری چیست و این بیمه شامل کدام یک از افراد می گردد؟!

کسی که آماده به کار بوده و بدون تمایل و رغبت شخصی از کار بی کار شده است، در قانون بیکار نامیده شده و تحت پوشش بیمه بیکاری قرار می گیرد. آخرین بروزرسانی قانون بیمه بکاری نیز اینطور استنباط می نماید که شخصی که براثر جبر و یا ورشکستگی کسب و کار و یا مجموعه و سازمان بزرگتر بیکار شده باشد و یا بلایای طبیعی گریبانگیر وی شود و خارج از اراده او باشد، این فرد بیکار تلقی شده و مستحق دریافت بیمه بیکاری است. کسانی که شغل خود را رها کنند و یا از یک شغل بیرون بیایند قطعا مشمول بیمه بیکاری نخواهند شد.

بیمه بیکاری تحت تاثیر افزایش حقوق ها قرار دارد ؟!

معیشت افراد بسیار زیادی را بیمه بیکاری تامین می نماید و این افراد اغلب شغل خود را از دست داده اند. کف حقوق کارگری در سالی که گذشت نزدیک به ۶۰ درصد افزایش حقوق داشت و بسیاری از افراد نسبت به دانستن میزان افزایش حقوق کارگری کنجکاو شدند تا بدانند که حداقل میزان افزایش حقوق بیمه بیکاری در سال جدید چقدر خواهد بود!

میزان بیمه بیکاری ۱۴۰۲ بر حسب قانون بیمه بیکاری تامین اجتماعی به کسانی که جزو مشمولین این بیمه محسوب می شوند تعلق می گیرد ، حداقل ۵۵% متوسط حقوق روزانه شخص بیمه شده است . به مقرری کسانی که متاهل هستند یا کسانی را تحت تکفل خود دارند ، به ازای هر نفر ده درصد حداقل دستمزد اضافه می شود .
 

مبنای وضعیت اخذ بیمه بیکاری چیست؟

اینکه مبنای کلی و اصل و اساس قانونی اخذ بیمه بیکاری را بدانید قطعا به یک موضوع زیرساختی و مهم توجه کرده اید! پیش از هر اقدام و عمل خاصی، بایستی به ماهیت بیمه تامین اجتماعی بیکاری توجه نموده و از شروط حائز اهمیت آن مطلع شوید. این شروط و دلایل عبارتند از :

  • شما در شمول تامین اجتماعی و قانون کار باشید
  • اهل کشور دیگری نباشید
  • سن شروع بازنشستگی را رد نکرده باشید و یا اینکه آسیب دیده و از کار افتادگی جسمانی نداشته باشید.
  • در بهترین حالت ممکن لاقل شش ماه از شروع پرداخت بیمه شما گذشته باشد.
  • بیمه ای که پرداخت می کنید اختیاری نباشد و مشمول مشاغل آزاد و بیمه بیکاری نیز نباشید.

بهره گیری از وضعیت بیمه بیکاری و عملیاتی کردن پذیرفته شدن آن توسط تامین اجتماعی

هر شخصی که شغل خود را بدون میل شخصی از دست داده، مهلت سی روزه ای را دریافت می کند تا به سازمان تامین اجتماعی اعلام وضعیت نماید. همچنین شخص بیمه شده وظیفه دارد قدم به قدم شرایط راه اندازی شغل شخصی و وضعیت آن را با واحد تعاون و کار و رفاه امور اجتماعی سازمان تامین اجتماعی در میان بگذارد.

عدم موفقیت شخص در اطلاع رسانی شرایط بیکاری خود در مهلت سی روزه، بسط بیشتری پیدا کرده و در مرحله بعدی شخص موظف است که عذر موجهی مشخص کرده و نظر هیات حل اختلاف اداره تعامل تامین اجتماعی را به اندازه سه ماه آتی فراهم می نماید.

معرفی نامه ی اخذ بیمه بیکاری توسط کارفرما صادر می شود؟

اداره مرکزی سازمان تامین اجتماعی نامه های کارفرمایان را برای پوشش دهی و فعال سازی پوشش بیمه بیکاری دریافت می نماید. کارفرما بایستی علت و یا علل بیکار شدن نیروی کار را در نامه به صورت صریح به همراه دلایل کافی بیان نماید. سازمان حسابرسی بیمه تامین اجتماع رسیدگی به دفاتر حسابرسی و اسناد مرتبط با کارفرمایان را در تامین اجتماعی برعهده دارد.

مدت پرداخت بیمه بیکاری و زمان دریافت آن برای افراد مجرد و متاهل چقدر است؟

زمان پرداخت بیمه بیکاری بستگی به تعداد ماه‌هایی که واجد شرایط، بیمه شده است، مربوط می شود. برای افراد مجرد و متأهل، حداقل زمان پرداخت بیمه بیکاری به‌ترتیب ۶ و ۱۲ ماه است و برای بیمه شدگان مجرد و متأهل یا متکفل، می‌توان بیمه بیکاری را تا ۳۶ و ۵۰ ماه تخمین زد.

هیچگونه محدودیتی برای استفاده از بیمه بیکاری وجود ندارد و گرفتن بیمه بیکاری بار دوم نیز مجاز می باشد. قوانین و مقررات مربوط به بیمه بیکاری پاره‌وقت، هیچ اشاره‌ای به زمان مشخص ندارند، اما مجموع سابقه باید حداقل به ۶ ماه برسد. اینکه شما بدانید بیمه بیکاری چیست و قوانین آن را بهتر بشناسید خود موضوع بسیار مهمی می باشد.

بیمه بیکاری

مرخصی زایمان و چگونگی دریافت بیمه بیکاری آن

مرخصی زایمان، مدتی است که زن بعد از زایمان در بیمارستان و یا خانه باقی می‌ماند تا بهبودی خود و نوزادشان را تامین کند. بارداری در زنان شاغل و کارمند جزو مواردی است که اصولا مانع ادامه همکاری با شرکت محل کار آنان شده و به همین دلیل شخص خانم به دلیل عدم فعالیت شغلی و تعلیق قرارداد حقوق و مزایا دریافت نمی نماید.

از این رو بیمه تامین اجتماعی این امکان را فراهم نموده تا شخص بیمه بیکاری موقت دریافت نماید. به همین جهت، با توجه به ماده ۷۴ قانون کار، افرادی که در مرخصی بارداری یا زایمان قرار دارند، قرارداد کار خود را تعلیق می کنند و پس از بهبود و بازگشت به حالت اولیه، می‌توانند به کار خود بازگردند.

رابطه نامه عدم نیاز کارفرما با چالش قطع بیمه بیکاری

برای درخواست بیمه بیکاری از وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، نیازی به تاییدیه عدم نیاز از کارفرما نیست. با ارائه اطلاعات شخصی و آخرین شغل خود، می توانید درخواست خود را ارسال کنید و پس از تأیید اطلاعات، می توانید از بیمه بیکاری استفاده کنید. همچنین با صدور درخواست اعاده کار علیه کارفرما، می‌توانید او را مجبور به پرداخت بیمه بیکاری شما کنید.

اهمیت کارت پایان خدمت و ارتباط آن با دریافت بیمه بیکاری

بله، امروزه برای دریافت بیمه بیکاری، حتما نیازی به دریافت کارت پایان خدمت نیست. در صورتی که به دلیل نداشتن کارت پایان خدمت، بیمه بیکاری به شما پرداخت نشده باشد، باید دادخواست مطالبه وجه را به طرفین یعنی تامین اجتماعی یا بیمه مربوطه ارسال کنید تا از آن جهت پیگیری لازم انجام شود.

میزان دقیق بیمه بیکاری پرداخت شده به افراد چند است؟ شیوه بررسی بیمه بیکاری

میزان بیمه بیکاری ۵۵ درصد از متوسط حقوق و دستمزد بیمه شده است. این میزان با قابلیت تنظیم بیشتر یا کمتر است. این موضوع شرطی است که حقوق و دستمزد حداقل سالیانه توسط شورای عالی کار تعیین می گردد و افزایش بیمه تا حداکثر ۱۰ درصد و تعداد افراد تحت تکفل تا ۴ نفر مورد قبول طرح بیمه بیکاری است. همچنین، افراد دارای مستمری از کار افتادگی جزئی می‌توانند هم‌زمان با بیمه بیکاری از آن استفاده کنند.

چشم‌انداز واریز حقوق بیکاری مستمری بگیران؛ چه زمانی بیمه بیکاری بحساب مستمری بگیران می نشیند؟

در مورد بیمه بیکاری در دی ۱۴۰۲،فرضیات و سوال‌های مرتبط در خصوص واریز آن بررسی می‌شود. این بیمه معمولاً بین روزهای ۱۰ تا ۱۵ هر ماه پرداخت می‌شود و در صورت عدم واریز آن، باید به شعبه تامین اجتماعی مراجعه کنید. مدت زمان پرداخت بیمه بیکاری نیز بسته به شرایط مختلف، متفاوت است.

لیست مدارک مورد نیاز برای دریافت بیمه بیکاری به همراه مراحل تشکیل پرونده

  • اصل و کپی یکسال آخر قرارداد کار یا رای صادر شده
  • عکس ۴*۳ جدید (۴ قطعه)
  • اصل و کپی مدرک تحصیلی یا مدرک فنی
  • اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه
  • اصل و کپی کارت ملی
  • اصل و کپی گواهی کار از شرکت
  • اصل و کپی کارت پایان خدمت (فقط برای آقایان)
  • کپی صفحه اول دفترچه بیمه

معیار زمانی پرداخت بیمه بیکاری و جدول آن

معیار مشخص بیمه برای پرداخت بیمه بیکاری به مستمری بگیران در قالب یک جدول زمانی عبارت است از :

زمانی پرداخت بیمه بیکاری

بیمه بیکاری و پرداخت آن در شرایط ویژه

  • کارگران فصلی تنها در دوره‌ای از سال کار می کنند و به صورت ناخواسته از کسب و کار اخراج می‌شوند، این دست از افراد می‌توانند مستحق دریافت مقرری بیمه بیکاری باشند.
  • این بیمه تنها سه درصد از حق بیمه پرداختی توسط کارفرما به صندوق بیمه بیکاری واریز می‌شود و کارگران نیازی به پرداخت حق بیمه بیکاری ندارند. با این وجود، اگر خود کارفرما شخصا اقدام به اخراج کارگر کند، آن کارگر مستحق دریافت مقرری بیمه بیکاری نخواهد بود.
  • علاوه بر این، در زمینه بیمه بیکاری زندانیان، افرادی که در حین دریافت مقرری بیمه بیکاری بازداشت یا زندانی می‌شوند، همچنان مستحق پرداخت بیمه بیکاری خواهند بود.
  • بیمه بیکاری برای کارکنان دولتی و غیر دولتی و نیز کارکنان پروژه‌های عمرانی در نظر گرفته شده است و به آنان حقوقی به عنوان بیمه بیکاری پروژه‌های عمرانی تعلق می‌گیرد. یکی از مزایای بیمه بیکاری پروژه‌های عمرانی، این است که در صورت اخراج از کار، فرد می‌تواند تا مدتی از مزایای بیمه خود بهره ببرد.
  • همچنین، در صورتی که بیکاران با قرارداد کار با مدت معین برحسب رای مقام قضایی در حین مدت قرارداد اخراج شوند، مستحق استفاده از بیمه بیکاری خواهند بود.
  • در صورتی که کارگران دارای قرارداد کار با مدت معین در پایان قرارداد اخراج شوند و در آخرین کارگاه حداقل یک سال سابقه پرداخت حق بیمه را داشته باشند، می‌توانند مستحق دریافت مقرری و مبلغ بیمه بیکاری باشند. به همین دلیل، بیمه بیکاری در پایان قرارداد کار به شما خواهد پرداخت شد.

سیل زدگان و شیوه دریافت بیمه بیکاری ایشان

به چه صورت می‌توان از بیمه بیکاری برای رخ‌دادهای طبیعی بهره گرفت! بیمه‌شدگانی که به دلیل حوادثی غیرمترقبه مانند سیل، جنگ، زلزله و آتش‌‌سوزی دچار بیکاری شوند، برای دریافت مستمری ماهیانه خود بابت بیمه بیکاری احتیاج به داشتن سابقه پرداخت حق بیمه برای مدت زمان خاص ندارند.

حتی اگر در روز اول کار بر اثر این حوادث بیکار شده باشند، با رعایت سایر شرایط، میتوانند مقرری بیمه بیکاری را دریافت کنند. برای حصول این حق، بیمه‌شدگان باید در دوره‌های کارآموزی و سوادآموزی که توسط ادارات کار و اموراجتماعی و نهضت سوادآموزی برگزار می‌شود، شرکت کرده و هر دو ماه یکبار گواهی لازم در این زمینه را به شعب تأمین اجتماعی ارائه کنند.

راهکار نام نویسی آنلاین بیمه بیکاری

برای دریافت بیمه بیکاری، متقاضیان باید در ابتدا به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و هویت خود را تأیید کنند. سپس، برای ثبت نام آنلاین، باید به سایت بیمه بیکاری مراجعه کرده و در بخش سامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری، درخواست خود را ثبت کنند.

دلایلی که منجربه عدم پرداخت بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۲ شد و اینکه به صورت کلی متوجه عدم پرداخت بیکاری شویم شامل موارد زیر می باشد که عبازتند از :

  • در صورتی که بیمه شده مجددا می‌تواند به کار بازگردد.
  • در صورتی که بیمه شده بیکار از شرکت در دوره‌های کارآموزی یا سوادآموزی خود بدون هیچگونه دلیل مشخصی خودداری نماید.
  • در صورتی که بیمه شده بیکار باشد و از پذیرش پیشنهاد شغل تخصصی یا شغل مشابه، خودداری ‌کند.
  • بیمه شده بیکار، می‌تواند از مستمری بازنشستگی یا کارافتادگی کلی استفاده کند.
  • بیمه شده با دریافت مزد ایام بلاتکلیفی، می‌تواند به کار اصلی خود بازگردد.
  • مدت زمان استحقاقی بیمه شده برای دریافت مقرری بیکاری، به پایان می‌رسد.
  • در صورت فوت بیمه شده، اقدامات لازم انجام می‌شود.
شرایط بیمه بیکاری

دلیل عدم پرداخت بیمه بیکاری

برای اطمینان از عدم وجود بیمه بیکاری باید از تاریخ واریز آن آگاه شوید. در بسیاری از موارد، برخی از کاربران به دلیل عدم آگاهی از تاریخ واریز بیمه بیکاری معتقدند که بیمه بیکاری برای آنها پرداخت نشده است.

به طور کلی باید گفت که مقرری بیمه بیکاری معمولا در اواخر ماه پرداخت می‌شود. بنابراین، قبل از هر چیز، لیست پرداخت بیمه بیکاری ماه جاری را بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که در آن لیست قرار دارید یا نه. همچنین برای پرداخت بیمه بیکاری، باید مدارک مورد نیاز را به اداره کار تحویل دهید تا در لیست واریزهای بیمه بیکاری قرار بگیرید.

در صورتی که هنوز نمی‌دانید چرا بیمه بیکاری شما پرداخت نشده است، می‌توانید با واحد امور بیمه شدگان شعبه بیمارستان خود تماس بگیرید و در مورد آن با آن‌ها صحبت کنید.

پرداخت بیمه بیکاری مشمول چه تعداد از مستمری بگیران این نوع بیمه است؟

پرداخت بیمه هر ساله مشمول دویست تا دویست و پنجاه هزار نفر می باشد. این افراد کسانی هستند که مسبوق به سابقه بوده و در گذشته حق بیمه بیکاری را پرداخت نموده اند. هر ساله مانند سال ۱۴۰۱ بیمه بیکاری سی و پنج درصد رشد دستمزد را شاهد می باشد.

بیمه بیکاری و قوانین و تبصره های آن

با توجه به تبصره دوم ماده ۷ قانون تامین اجتماعی و الحاقیه بیمه بیکاری مصوب سال ۱۳۶۹، بیمار بیکار باید پس از ارائه درخواست استفاده از مستمری بیمه بیکاری، آمادگی خود را برای اشتغال به کار تخصصی یا مشابه را اعلام نماید. همچنین وی مکلف است که در بازه زمانی مشخص شده توسط اداره کار استان محل اشتغالش، مورد بررسی وضعیتی قرار بگیرد. بر همین اساس پرونده بیکاری وی توسط این اداره تایید گردیده و می تواند  حضور یافته و اثر انگشت الکترونیک خود را ثبت نماید.

مرجه تشخیص دقیق بیکاری ارادی و یا غیر ارادی کارگر

یک کمیته در وزارت کار تأسیس می شود که شامل نماینده وزارت کار و نماینده سازمان تأمین اجتماعی است و وظیفه آن تشخیص ارادی یا غیرارادی بودن بیکاری بیمه شده است.

واریز دستمزد بیمه بیکاری کارگر وظیفه کیست؟

کارفرما تامین کننده ۳ درصد مبلغ حق بیمه بیکاری است که برابر قانون مکلف به پرداخت حقوق بیمه بیکاری کارگر می باشد.

منفعت اخذ بیمه بیکاری در چه چیزی است؟

  • هر دو ماه یک بار، مستمری تعیین شده بیمه بیکاری کارگر به صورت ماهانه به حساب کارگر بیکار شده واریز می گردد. این پرداخت توسط سازمان تامین اجتماعی صورت می گیرد.
  • سنوات هر شخصی که بیمه بیکاری دریافت می کند، محل اضافه شدن سوابق بیمه ای وی است. این حق اشتغال و سنوات یکی از منافع ذکر شده فرد بیمه شده بیکار است که در متن قانون توسط قانن گذار تعریف شده است.
  • کارفرما وظیفه دارد بیمه بیکاری را واریز کرده و این مستمری پرداخت شده برای افراد تحت پوشش بیمه سابقه به حساب می آید.
  • دفترچه تامین اجتماعی به صورت مداوم تجدید شده و واریز بیمه بیکاری نیز برعهده کارفرما می باشد.

بیمه بیکاری به مشمولین تحت تکل هم تعلق می گیرد؟

افزایش دریافتی مبلغ بیمه بیکاری با داشتن افراد تحت تکفل ارتباط دارد. برای هر فرد تحت تکفل، شامل همسر، فرزند، پدر، مادر، خواهر و برادر، تا سقف ۴ نفر، و به ازای هر فرد، ۱۰ درصد حداقل دستمزد، مبلغ بیمه بیکاری افزایش می‌یابد.

 

 

قابل توجه کارگرانی که بیش از ۵۵ سال سن دارند

به طبق قانون سازمان تامین اجتماعی، کارگرانی که در زمان بیکاری، میزان سن آن‌ها بیش از ۵۵ سال و مخصوصاً بیش از ۱۰ سال سابقه بیمه‌ای هستند، اگر به دنبال کار جدیدی نباشند، می‌توانند تا ابتدای دوره بازنشستگی، از مخارج بیکاری که به صورت یک حقوق ثابت و مشخص محسوب می شود استفاده نمایند. برای دریافت این مخارج، کارگران باید معرفی شده و توسط تامین اجتماعی و کارفرما مربوطه تأیید شوند. کارگران ساختمانی نیز می‌توانند از این مخارج بیمه بیکاری بهره‌مند شوند.

زیان بیمه بیکاری برای کارفرما چیست

واریز بیمه بیکاری توسط کارفرما هیچگونه زیانی ندارد و برخلاف منافع کارفرما نمی باشد. در واقع، سه درصد از دستمزد کارگر به صندوق بیمه بیکاری پرداخت می‌شود. در صورتی که فرد به شرایط دریافت بیمه بیکاری برسد، مبلغ مشخصی از صندوق برای او پرداخت می‌شود.

بیشتر نکاتی که بایستی در خصوص بیمه بیکاری مطلع باشید

هر سولی که در خصوص بیمه بیکاری وجود داشت را در این نوشته بیان نمودیم. در صورتی که باز هم در ذهن شما سوالی باقی مانده و نیاز است که این ابهام هر چه سریعتر برطرف شود، می توانیددر قسمت نظرات سایت با ما به اشتراک گذاشته و مطرح نمایید. در صورتی که نیاز به نرم افزار حسابداری داشته و یا برای کسب و کار و یا شرکت خود قصد بکارگیری نرم افزار حسابداری را دارید، این موقعیت برای شما فراهم شده است تا همین حالا با شماره تماس ۰۵۱۳۸۴۷۳۸۰۱تماس گرفته و با کارشناسان خبره ما در ارتباط باشید.

مبلغ بیمه بیکاری تامین اجتماعی ۱۴۰۲ چه قدر است؟

۵۵% متوسط حقوق روزانه شخص بیمه شده + ۱۰% بابت هر شخص تحت تکفل

آیا کسی که مشمول بیمه بیکاری است عیدی تعلق میگیرد؟

خیر بیمه بیکاری شامل عیدی نمی شود.

برای دریافت بیمه تا چه مدت بعد از بیکاری باید به اداره کار و امور اجتماعی اطلاع رسانی شود ؟

کسانی که مایل به دریافت بیمه بیکاری هستند باید حداکثر ظرف ۳۰ روز از تاریخ اخراج به اداره کار و امور اجتماعی اطلاع دهند

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *