از صفر تا صد قرارداد کار موقت

مهم ترین در خصوص نکات کار موقت

یکی از نیازهای اصلی کارگران و کارفرمایان، عقد یک قرارداد کار موقت شفاف و مشخص است. متأسفانه عدم آگاهی کارمندان از حقوق و مزایای قانونی خود، باعث سوءاستفاده برخی کارفرمایان از آنان شده است. به دلیل اهمیت این موضوع در حوزه روابط کارگر و کارفرما، در این مقاله نکات اساسی عقد قرارداد کار با مدت معین را شرح می‌دهیم. با بررسی این محتوا، از شیوه های توافق برای همکاری در خصوص کار موقت، با مدت مشخص و دستمزد و مزایای قانونی آن، شناخت بیشتری پیدا می کنید.

مفهوم اصلی قرار داد کار موقت چیست؟

قرارداد کار با مدت معین، یکی از قراردادهای کاری متداول است که در آن تاریخ شروع و خاتمه همکاری با امضای قرارداد مشخص می‌گردد. در این نوع قرارداد، شرکت‌ها برای انجام پروژه‌های خاص و یا در مواقع افزایش نیاز به نیروی کار، با کارمندان و کارگران خود قرارداد موقت امضا می‌نمایند. مدت زمان قراردادها معمولا به صورت سه ماهه، ۶ ماهه و یا یک‌ساله تنظیم می‌شود. نکته مهم در قراردادهای کار موقت این است که به جز مواردی که در قرارداد ذکر شده، کارفرما حق اخراج کارمند و فسخ قرارداد کاری را ندارد.

بنابراین، اگر به عنوان یک کارفرما قصد استخدام نیروی کار دارید، بهترین روش استخدام، امضای قرارداد کار موقت است. متأسفانه برخی از شرکت‌ها در مواقعی که نیاز به نیروی کار دارند، از این نوع قرارداد صرف نظر کرده و با کارکنان خود قرارداد مستقل امضا می‌کنند، که این عمل در نهایت به زیان کارگر ختم می‌شود. بنابراین، بهتر است قبل از استخدام کارکنان، نکات مهم قراردادهای کار موقت را به‌جای آورده و از این نوع قرارداد برای مدت زمان مشخص، با عملکرد کاری کارآمد، استفاده کنید.

قرارداد کار موقت

۱-شروع و اتمام قرار داد برای همکاری به همراه زمان مشخص

  • ثبت با دقت هر دو جانب قرار داد؛ مشخص کردم محدوده زمانی و مفاد قرار داد مهم ترین شاخصه تنظیم قرارداد است

در یک قرارداد واضح و تخصصی، ابتدا مشخصات کارفرما و کارگر با ذکر دقیق جزئیات درج می‌شود. درباره کارفرما، ثبت و درج اطلاعاتی همچون نام، نام‌خانوادگی، نام پدر، شماره ملی، آدرس و شماره تلفن کفایت می‌کند. اما درمورد مشخصات کارمند یا کارگر باید علاوه‌بر اطلاعات هویتی، مواردی مانند تاریخ تولد، وضعیت تاهل، وضعیت خدمت سربازی، تعداد فرزندان و مدرک تحصیلی نیز در قرارداد ذکر گردد.

خطوط اولیه هر قرارداد کارموقت معمولا به مشخصات کارفرما و کارگر اختصاص می یابد و خطوط بعدی مربوط به وضعیت همکاری مانند حقوق، دستمزد، سنوات و موارد دیگر می‌باشد. از آنجا که حق سنوات یکی از مزایای مهم بوده، کارفرما باید به کارگران هر میزانی که می باشد انتقال دهد. از این رو در خصوص پاسخ به این پرسش که «سنوات چیست؟» بایستی بگوییم که، حق سنوات نیروی کار برای هر سال راندمان کاری، در واپسین لحظات مشخصی که نیروی کار از کار کارفرما خارج شده است می بایست پرداخت شود.

 

۲-ثبت زمان قرار داد؛ رمز اصلی در هنگام ثبت قرارداد، محدوده زمانی مشخص کار است

زمانی که تنظیم قرارداد کار با زمان مشخص ثبت می شود، بایستی به درج مدت زمان همکاری طرفین با یکدیگر توجه گردد و بایستی طرفین بدانند که هدف آن نیز مشغول شدن کارگران به صورت موقتی در یک محل برای شروع فعالیت موقت می باشد.

در نتیجه، تاریخ شروع و پایان همکاری باید در قرارداد ذکر شود و حقوق و مزایای کارکنان نیز در این مدت پرداخت خواهد شد.

۳-مشخص کردن زمینه کار در هنگام تعیین قرارداد کار مقطعی با محدوده زمانی مشخص

اگر برای محل کار خود نیاز به نیروی کار دارید، بایستی انتظاراتی را از او داشته باشید. همچنین، در صورتی که به عنوان نیروی کار با یک شرکت یا سازمان به صورت موقت همکاری می‌کنید، می بایست که قرارداد شفاف و واضحی بین شما و کارفرما وجود داشته باشد. بنابراین، در قرارداد این مسائل باید به‌طور دقیق بیان گردد. زیرا که برای تعیین موضوع و ماهیت کار، از نوشتن جملات پیچیده و کلی می بایست به صورت جد پرهیز گردد. همچنین ماهیت شغل و کار نیز بایستی به صورت دقیق و واضح بیان گردد.

در کل، اگر در قرارداد سوالاتی مانند موضوع قرارداد، مدت زمان همکاری، حقوق و دستمزد به‌صورت واضح و روشن بیان نشود، از امضای آن می بایست پرهیز نمایید. چرا که حتی در برخی مواقع، قانون‌گذار نیز چنین قراردادی را باطل اعلام می کند.

قرارداد کار موقت

۴-شفافیت در تببین میزان مستمری و حق الزحمه پر اهمیت ترین شاخصه در بستن قرارا داد کار های مقطعی با صاحب کار است

حقوق و مزایا برای هر شخصی از وضعیت همکاری مهم‌تر می باشد. وزارت کار و رفاه اجتماعی در هر سال، حداقل حقوق و مزایای کارگران و کارمندان را تعیین و اعلام می نماید. افراد می‌توانند از طریق صفحه رسمی وزارت کار و رفاه اجتماعی و یا خبرگزاری‌های معتبر کشور، از کمترین میزان دستمزد نیروی کار باخبر شوند. کارفرما موظف است میزان حقوق و دستمزد کارکنان خود را به‌صورت واضح در قرارداد بیان نماید و قرار داد تا حد ممکن دقیق و شفاف نوشته شود.

در قرارداد همکاری می بایست حداقل‌ حقوق قانونی نیروی کار مانند دستمزد، سابقه کار، حق مسکن و سایر مزایا و … به صورت دقیق ذکر شده باشد و مبالغ کمتر از این غیر قابل قبول است؛ زیرا این کار غیر قانونی است. هر کارفرما در پایان هر ماه، نرم‌افزار حقوق و دستمزد شرکت میلیونر را در سیستم خود نصب کرده و بسته به نوع حقوق و دستمزد کارکنان، واریزی ایشان را وظیفه دارد پیگیری نماید.

۵-زمان کار در قرارداد کار با وقت مشخص به شکل مو به مو بیان شده است

در معاهدات کاری ذکر ساعت کاری دقیق کارکنان و نیرو ها بسیار مهم است. به عنوان کارفرما شما می بایست به این موضوع توجه کنید که ساعت کاری کارکنان خود را مطابق با قوانین کاری در معاهده به درستی ذکر کرده اید تا در آینده با هیچ مشکل و سئوتفاهمی دربرابر نیروی کار خود مواجه نشوید. از سوی دیگر، با توجه به شرایط و ساعت کاری خود، کارگران می‌توانند تصمیم بگیرند تا در صورت لزوم در این شرکت با کارفرما همکاری داشته باشند یا خیر.

۶-مشخص کردن محیط انجام وظیفه؛ ناحیه ای که موقعیت کار را مشخص می کند

در زمان تنظیم قرارداد کار موقت، ضروری است که محیط شروع فعالیت را به‌صورت مشخص و شفاف در قرارداد ذکر نمایید. اما این محیط به‌معنای آدرس با جزئیات نمی‌باشد و تنها اشاره به شهری که فعالیت در آنجا صورت می گیرد، می‌تواند کافی باشد. در برخی شغل‌ها، ممکن است کارکنان به مکان‌های دیگر اعزام شوند. بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم که در این مورد با صاحب کار خود به توافق برسید.

۷-شرایط روز های تعطیل و ترخیص از کار را می بایست مشخص نمود

ضرورت دارد که در فرم قرارداد، جزئیات وضعیت تعطیلات و مرخصی کارکنان، به شکل دقیق و مشخصی مطرح شود. به عبارت دیگر، این کار به شما کمک می‌کند تا در آینده با کارگران و کارفرمای خود مشکل نداشته باشید. همچنین، تعداد نسخه‌های موجود از قرارداد نیز باید در آن ذکر شود که معمولا شامل یک نسخه برای کارگر، یک نسخه برای کارفرما، یک نسخه در تشکل کارگری و یک نسخه در اداره کار و رفاه اجتماعی است.

موضوع احترام متقابل و پایبندی به تعهدات، به عنوان عاملی بسیار مهم در حفظ همکاری کارگر و کارفرما، مطرح می‌شود. به همین دلیل، کارگران ملزم به انجام بهترین کارهای خود بوده و کارفرما باید در پرداخت به موقع حقوق و دستمزد کارکنان بدون هیچگونه تاخیر و عذر و بهانه ای اقدام نمایند. در نهایت، به منظور محاسبه و پرداخت دستمزد کارکنان، بهره‌گیری از نرم‌افزارهای حسابداری میلیونر به صورت بسیار ویژه و فوری برای کسب و کار شما به عنوان کارفرما پیشنهاد می‌شود.

۸-حساب و کتاب حق الزحمه نیروی کار به کمک نرم افزار حسابداری میلیونر

در این مقاله، به بررسی مهمترین نکات مرتبط با تنظیم قرارداد کار موقت پرداختیم و تأکید شد که حقوق و حق کارگر و کارفرما باید به صورت دقیق در قراردادها ذکر شود. شما به عنوان یکی از کارفرمایان محترم کشور، می توانید از نرم افزارهای حسابداری شرکتی و فروشگاهی شرکت مادر تخصصی میلیونر برای محاسبه حقوق و مزایای کارکنان خود استفاده کنید.

این نرم افزار با دقت بسیار بالایی امور مالی کسب و کار شما را انجام خواهد داد. در صورت تمایل به دریافت مشاوره خرید نرم افزارهای مالی و حسابداری میلیونر، می توانید با کارشناسان این شرکت تماس حاصل کرده و سوالات خود را نیز در قسمت کامنت زیر پست مربوط به این مقاله مطرح نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *