همه چیز درباره مرخصی استحقاقی

مفهوم مرخصی استحقاقی چیست؟

به دلیل اهمیت استراحت و دوری از محیط کار، هیچ‌کدام از کارمندان و کارگران نمی‌توانند ادعا کنند که به مرخصی نیازی ندارند. برای پاسخگویی به این نیاز، مرخصی استحقاقی به‌عنوان یکی از انواع مرخصی، به همه افرادی که در زیر مجموعه وزارت کار فعالیت می‌کنند، تعلق می‌گیرد. بر اساس قانون مرخصی وزارت کار، مرخصی استحقاقی روزهایی از سال است که به کارمندان اجازه می‌دهد که با حفظ حقوق و حقایق، از محیط کار دور شده و به کارهای شخصی خود یا مراقبت از خانواده بپردازند.

تمام کارمندان، کارگران، کارمندان دولتی و کارکنان بخش خصوصی مشمول این قانون می‌شوند. علاوه بر ارائه برنامه حسابداری و حضوروغیاب مناسب، کارفرما باید به رسیدگی به مرخصی کارمندان خود نگاه ویژه‌ای داشته باشد. علاوه بر نام مرخصی استحقاقی، “مرخصی سالانه” نیز به آن اطلاق نیز می‌شود.

آیا مرخصی سالانه باید ۲۶ روز باشد یا ۳۰ روز؟ بررسی حقوقی مرخصی کارکنان

همچنین، بررسی شده است که مدت‌زمان مرخصی استحقاقی کارمندان و کارگران طبق قانون دو روز و نیم در ماه است و در کل سال ۱۹۲ ساعت است. به‌عبارت‌دیگر، هر فرد شاغل حق استفاده از ۲۶ روز مرخصی سالانه دارد. اضافه‌کردن ۴ روز جمعه به این مدت‌زمان، میزان مرخصی استحقاقی کارمندان و کارگران در هر ماه را به ۳۰ روز می‌رساند.

فرمول محاسبه بازخرید مرخصی استحقاقی نا استفاده شده کارمندان و کارگران

تمام شاغلین حق دارند که ۹ روز از مقدار مرخصی خود را در اختیار بگیرند تا در سال بعد استفاده کنند. در واقع اگر کارمند در پایان سال از مرخصی‌های استحقاقی خود استفاده نکرده باشد، می‌تواند مبلغ آن را از کارفرماهای خود دریافت کند. بهتر است استفاده از مرخصی استحقاقی تحت توافق طرفین و با نظارت کارگزینی انجام شود و هر مدیری باید بخش خود را به این موضوع آموزش دهد. اگر شما هم کارفرماهایی هستید، بهتر است آموزش‌های مرتبط با استانداردهای حسابداری را به کارمندان خود عرضه کنید.

البته کارمندان شاغل در ادارات دولتی می‌توانند تا ۱۵ روز مرخصی را نگه دارند برای همین، مقدار بازخرید برای مرخصی نا استفاده شده بر اساس حق‌السعی روزانه کارمند محاسبه می‌شود. در حقیقت، حق‌السعی شامل پول حقوق، ایاب‌وذهاب و مسکن و سایر درآمدهای قانونی کارمند است.

آیا در شغل‌های سخت و پرکار، مدت‌زمان مرخصی استحقاقی بیشتر است؟

در مشاغل سخت و زیان‌آور، مدت‌زمان مرخصی استحقاقی باتوجه‌به ماه و هفته مشخص می‌شود و تمامی کارکنان در دو نوبت شش ماه یکسان می‌توانند از آن استفاده کنند. برای تعیین اینکه کدام کارها طاقت‌فرسا و سخت هستند، آئین‌نامه‌های مربوطه جزئیات دقیقی را دراین‌خصوص توضیح داده‌اند.

انواع مرخصی استحقاقی

مرخصی استحقاقی، شامل انواع مختلفی می‌باشد. یکی از پرکاربردترین انواع آن، مرخصی ساعتی است. توافق کارفرماهای شاغلین، برای خارج‌شدن از محل کار، در طول روز می‌تواند ۲ الی ۶ ساعت باشد. درصورتی‌که مدت‌زمان خارجی از محل کار بیش از ۶ ساعت باشد، به‌عنوان مرخصی روزانه در نظر گرفته می‌شود.

مرخصی پاس شیر

مرخصی پاس شیر یکی از دیگر انواع مرخصی است که برای مادرانی که نوزادی زیر ۲ سال دارند، تعریف شده است. در این نوع مرخصی، هر مادر می‌تواند هر سه ساعت، ۳۰ دقیقه از محیط کار خارج شده و نوزاد خود را شیر بدهد. همچنین تا پایان دوسالگی نوزاد، مادران این امکان را دارند که هر روز یک ساعت زودتر از محل کار خارج شوند. بررسی حقوق و دستمزد این کارمندان به‌وسیله نرم‌افزارهای حسابداری میلیونر صورت می‌گیرد که می‌توانید برای مشاوره رایگان با گروه نرم افزار میلیونر در تماس باشید.

مرخصی حج، آیا یک نوع از مرخصی استحقاقی برای کارکنان است؟

فراهم مرخصی حج، یک نوع از مرخصی‌های استحقاقی برای کارآفرینان است. هر شخص شاغل مجوز دارد که برای انجام‌وظیفه فریضه حج، تنها یک نوبت از مرخصی استحقاقی خود را به مدت یک ماه استفاده کند. با ارزیابی مستندات حضوروغیاب داده شده توسط مدیران، درصورتی‌که فردی درخواستی برای مرخصی نداشته باشد، باید از مرخصی بدون حقوق بهره‌مند شود.

نکات مهم مربوط به مرخصی استحقاقی کارکنان

بایستی به قوانینی که وزارت کار برای انواع مرخصی کارکنان و کارگران تدوین کرده است توجه داشته باشیم. در ادامه، بخشی از این قوانین را توضیح می‌دهیم:

  • به‌ طور موافق قانون کار، روزهای تعطیل جزء مرخصی زمانی محسوب نمی‌شوند و کارفرما مجاز به کسرکردن آن‌ها از مرخصی سالیانه کارکنان نیست.
  • درصورتی‌که بین کارفرما و کارکنان اختلافی به‌ وجود بیاید، تصمیم اداره کار برای تأیید زمان مرخصی افراد معیار قرار می‌گیرد.
  • اگر به‌ هر دلیلی کارکنان از سمت خود استعفا بدهند، دستمزد مرخصی او از دست خواهد رفت.
  • امکان تمدید مدت‌زمان مرخصی به‌ اعتبار توافق کارفرما وجود دارد.
  • درصورتی‌که کارکنان بیمار شود در زمان مرخصی، می‌تواند نیز از بازه شروع بیماری برای مرخصی درمانی استفاده کند و مرخصی استحقاقی خود را به دست آورد.

لازم است به‌خاطر داشته باشیم که از جمله مرخصی استحقاقی، روز یازدهم اردیبهشت‌ماه که به‌عنوان روز کارگر شناخته می‌شود نیز تعطیل است و کارکنان باید در آن روز در محل کار حاضر نشوند. درصورتی‌که مدیر یا صاحب کسب‌وکار باشید، می‌توانید برای کارهای مالی و کارایی خود از نرم‌افزارهای حسابداری میلیونر استفاده کنید.

بهترین نرم‌افزار حسابداری برای حضور غیاب با شرکت میلیونر

در این مقاله، در ابتدا مفهوم مرخصی استحقاقی را بررسی کرده و سپس اطلاعات و نکات مهمی را در این زمینه به اطلاع شما عزیزان می‌رسانیم. آیا شما نیاز به یک نرم‌افزار حضوروغیاب و یا حسابداری مناسب برای کسب‌وکار خود دارید؟ پیشنهاد ویژه ما، خرید نرم‌افزارهای کارآمد و پیشرفته از شرکت حسابداری میلیونر می‌باشد. برای تماس با ما و کسب اطلاعات بیشتر، شماره‌تلفن شرکت میلیونر را انتخاب کرده و پل ارتباطی خود با مجموعه میلیونر را برقرار کنید. همکاران ما در خدمت شما عزیزان هستند و منتظر پاسخگویی به سؤالات و نظرات ارزشمندتان هستند.

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *