همه باید و نبایدهای مرخصی استعلاجی

مفهوم مرخصی استعلاجی شامل چیست؟ چه مزایا و حقوقی برای کارگران دارد؟

در میان کارگران و کارفرما ها، گرفتن مرخصی یکی از چالش‌ هایی است که همواره با آن روبرو هستند. بروز بیماری یا حادثه‌ های ناگوار همواره میتواند همه ما را متاثر کند. گاهی شدت یا نوع آن‌ ها به نحوی است که عمل کرد افراد را تحت تأثیر قرار می‌ دهد و یا حتی آن‌ ها را از کار باز می‌ دارد. در چنین شرایطی، قوانین مناسب کمک می کند تا احتمال اخراج کارگر کاهش یابد. به عبارت دیگر، قانون مرخصی استعلاجی به افراد حقوق و مزایا هایی می‌ دهد. با ما در این مقاله همراه شوید تا به سوالات هایی که درباره مفهوم مرخصی استعلاجی و حقوق و مزایا ها پاسخ دهیم.

مرخصی استعلاجی

معنی مرخصی استعلاجی چیست؟

در قوانین کار انواع معاملاتی برای کارگران در نظر گرفته شده است. یکی از پرکار برد ترین این معاملات، مرخصی استعلاجی است. به عنوان یک نوع مرخصی، مرخصی استعلاجی به معنای دسته‌ ای از مرخصی‌ های که در صورت هرگونه بیماری یا حادثه ناگواری که کارکنان را از ادامه کار منع کند، آن‌ ها میتوانند با گرفتن این نوع مرخصی به استراحت و درمان نیاز داشته باشند و بعد از احیای کامل به سر کار بازگردند. این نوع مرخصی در عین حال که به عنوان مرخصی جداگانه از دیگر مرخصی‌ ها در نظر گرفته می‌شود، در تمامی این دسته مرخصی‌ ها حقوقی با کارکنان مرتبط است. برای جلو گیری از اعتراضات کارکنان به علت نامشخص بودن تعداد روز های استفاده شده، کارفرما ها میتوانند از نرم‌ افزار های حسابداری برای محاسبه این تعداد استفاده کنند.

درمان کرونا و مرخصی استعلاجی؛ کاهش وزن بار بر دوش بیماران

مرخصی استعلاجی کرونا به فهرست انواع مرخصی‌ ها اضافه شد و بیماران ابتلا به این بیماری میتوانند به مدت یک هفته از این مرخصی بهره مند شوند. برای محاسبه تعداد روزهای مرخصی استعلاجی کرونا، منابع انسانی و حسابدار سازمان با در نظر گرفتن استاندارد‌ های حسابداری باید دقیق عمل کنند تا حق نیروی کار‌ ضایع نشود. همچنین، فرد مشکوک به ابتلا به کرونا با تشخیص و تأیید پزشک میتواند پس از درمان و بهبود، غرامت دستمزد کرونا خود را از سازمان تامین اجتماعی دریافت کند. علاوه بر این، مهم است به این نکته توجه داشت که تعداد روزهای مرخصی استعلاجی کرونا جزو روز های مرخصی استحقاقی به حساب نمی‌ آید.

مرخصی درمانی برای زنان باردار و نوزادان؛ اطمینان خاطر در دوران بارداری

زنان باردار و نو مادران باید از حق مادر شدن خود آزادی بیشتری داشته باشند و از ترس از دست دادن یا خطر افتادن به امنیت شغلی صرف نظر نکنند. به این منظور، به زوج‌هایی که هم‌ اکنون منتظر یک دختر یا پسر بوده و از شرایط بارداری رنج می‌ برند، تامین اجتماعی نهایت احترام‌ گذاری را می‌ کند و با تصویب قانون تامین اجتماعی، به این زنان مرخصی استعلاجی ۹ ماهه برای زایمان ارائه می‌ دهد. برای دریافت این مرخصی، زن باردار باید عکس شناسنامه، گواهی تولد فرزند و گواهی پزشکی خود را در سایت تامین اجتماعی بار گذاری کند تا بتواند از این امکانات بهره ببرد.

مرور مقررات مربوط به مرخصی استعلاجی در قانون کار و قانون تامین اجتماعی

هدف از قانون کار و قانون تامین اجتماعی، کمک به رفع مشکلاتی است که بین کارفرما ها و کارگران به وجود می‌آید. بند ۷ ماده ۲ قانون تامین اجتماعی، بیماری را به عنوان یک وضعیت جسمی یا روحی تعریف کرده که فرد را از کار به مدتی منع می‌ کند. ماده ۷۴ قانون کار، مدت زمان مرخصی استعلاجی را در سابقه کاری فرد در نظر می‌ گیرد و در زمان بازنشستگی، آن مرخصی را به عنوان یک ملاک عمل قرار می‌ دهد.

ماده ۶۲ قانون تامین اجتماعی، این اجازه را می‌ دهد که فرد در زمان مرخصی استعلاجی، مقدار مشخصی از حقوق و دستمزد های خود را دریافت کند، البته با ارائه مدارکی نظیر گواهی پزشک معتمد و دفتر تامین اجتماعی. برای محاسبه حقوق و دستمزد کارمندان خود در شرایط مختلف، کارفرما ها میتوانند از نرم‌ افزار حقوق و دستمزد استفاده کنند.

چند روز برای مرخصی استعلاجی تعیین کرده اند؟

روز مرخصی استعلاجی برای هر فرد در قانون کار مشخص نشده است. هر فرد مشمول قانون کار میتواند در صورت نیاز به استفاده از مرخصی استعلاجی اقدام کند. در صورتی که فرد به کمتر از ۷ روز استراحت نیاز داشته باشد و یا تعداد روز های مرخصی استعلاجی کمتر از ۱۵ روز در سال باشد، فقط تایید پزشک معالج کفایت می‌ کند. برای دریافت مرخصی استعلاجی بین ۱۵ تا ۶۰ روز، نیاز به تایید پزشک معتمد تامین اجتماعی می‌ باشد و در شرایط بحرانی و بیش از ۶۰ روز نیاز به استراحت، شورای پزشکی تامین اجتماعی تصمیم‌ گیری خواهد کرد.

نحوه پرداخت حقوق و مزایا در مرخصی استعلاجی چگونه است؟

در ابتدا، باید بدانیم در صورتی که مدت مرخصی استعلاجی کمتر از یک سال باشد، شامل مزایای متعددی از جمله حقوق ثابت، فوق العاده مستمر، کمک هزینه های عائله و اولاد و فوق العاده مناطق محروم می باشد. با این حال، اگر مدت مرخصی تعطیلات بیش از یک سال باشد، حقوق و مزایای فرد مختصر شده و تنها شامل پرداخت حقوق ثابت، کمک هزینه های اولاد و فوق العاده ایثار گری می شود. در نهایت، محاسبه حقوق و مزایای مرخصی استعلاجی با استفاده از بهترین نرم افزار های حسابداری شرکتی انجام می شود.

مسئولیت پرداخت حقوق مرخصی استعلاجی بر عهده چه کسی است؟ کارفرما یا سازمان تامین اجتماعی؟

همه افراد برای انجام کاری، پول دریافت می‌ کنند، در نتیجه در صورتی که کارشناس به انجام کار خود نتواند بپردازد، کارفرما متوجه پرداخت حقوق نیست. در چنین شرایطی، سازمان تامین اجتماعی مسئولیت پرداخت حقوق افراد را بر عهده می‌ گیرد. در قوانین مرتبط با موضوع مرخصی وزارت کار، معیار های مختلفی برای پرداخت حقوق تعیین شده‌ اند که به حدودی دشواری‌ هایی از روز های بیماری کارمندان کاهش داده می‌ شود. در صورت نیاز کارمند به بیشتر از سه روز مرخصی استعلاجی، سازمان تامین اجتماعی مسئول پرداخت می‌ شود.

چگونه میتوان محاسبه کرد که حقوق مرخصی استعلاجی تامین اجتماعی چقدر است؟

برای محاسبه حقوق مرخصی استعلاجی، باید به‌ موارد مختلف توجه کرد. به دلیل عدم یکسانی حقوق کارکنان، مقدار دستمزد دریافتی در زمان مرخصی استعلاجی برای هر فرد، متفاوت است. ماده ی ۶۲ قانون تامین اجتماعی، نحوه محاسبه حقوق مرخصی استعلاجی را برای سه حالت مختلف توضیح می‌دهد. به‌ طور خلاصه، افراد تحت پوشش بیمه که همسر، فرزند یا پدر و مادرشان تحت تکلف آن‌ ها هستند، سه‌ چهارم آخرین حقوق یا دستمزد روزانه خود را دریافت می‌ کنند. افراد بیمه‌ شده که همسر، فرزند یا والدین شان تحت تکلف نیستند، دو سوم آخرین مزد یا حقوق روزانه خود را دریافت می‌ کنند. فرد بیمه‌ شده غیر متکلفی که با هزینه سازمان تامین خدمات درمانی بستری شود، در صورت گرفتن مرخصی استعلاجی، یک‌ دوم آخرین حقوق یا مزد روزانه خود را دریافت می‌ کند. اگر فرد بیمه‌ شده در بیمارستان بستری نشود، غرامت دستمزد او از روز چهارم محاسبه و به او پرداخت می‌ شود. هرچند تامین اجتماعی حقوق فرد بیمار را پرداخت می‌کند، اما کارفرما میتواند به‌صورت دلخواه بخشی از حقوق فرد را به او بپردازد.

حقوق مرخصی استعلاجی

چگونه باید عمل کرد اگر کارفرما اجازه مرخصی استعلاجی را ندهد؟

در صورتی که کارفرما با مرخصی استعلاجی موافقت نکرد، افراد دیگری حق مخالفت با مرخصی را ندارند زیرا پرداخت حقوق در این زمان به عهده کارفرما نیست. در واقع، تایید کارفرما برای مرخصی در صورت تایید پزشک معتمد یا شورای پزشکی تامین اجتماعی لازم نیست. اگر کارفرما مرخصی استعلاجی را قبول نکند، این عمل همراه با خلاف قانون است و فرد میتواند از طریق سازمان تامین اجتماعی برای دریافت مرخصی مربوطه اقدام کند. در نتیجه، تنها راه مقابله با مخالفت کارفرما ها با مرخصی استعلاجی، دریافت تایید از سازمان تامین اجتماعی است.

شرکتهای ایرانی همواره با نرمافزار های حسابداری میلیونر

ما در این مقاله به بررسی مرخصی استعلاجی و حقوق و مزایای آن پرداختیم و نرم‌ افزار های حسابداری میلیونر را به عنوان همراه همیشگی شرکت‌ های ایرانی معرفی کردیم. با استفاده از سیستم حسابداری میلیونر، کارگران و کارفرما ها میتوانند به راحتی تعداد روز های مرخصی و حقوق و مزایا را دقیق محاسبه کنند. شرکت میلیونر دارای بیش از ۱۰ سال تجربه حضور در شرکت‌ های مختلف ایرانی است و رضایت مشتریان فراوانی را جلب کرده است. برای خرید نرم‌ افزاری متناسب با نیاز های سازمان خود و دریافت مشاوره، میتوانید با شماره تلفن ۰۵۱۳۸۴۷۳۸۰۱ تماس بگیرید.

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *