تکالیف قانونی افراد مشمول قانون سامانه مودیان

تکالیف قانونی افراد مشمول قانون سامانه مودیان

باهدف شفاف‌سازی گزارش‌های مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی، سامانه مودیان مالیاتی به‌عنوان یک سامانه جامع در نظر گرفته شده است. همین‌طور، با تصویب قوانین پایانه‌های فروشگاهی پس از راه‌اندازی سامانه مودیان، تکالیف قانونی جدیدی برای مودیان تعیین گردیده است. در ادامه این مقاله، تکالیف قانونی افراد موردنظر و اینکه از جمله این افراد صاحب یک کسب‌وکار، حسابدار یا مدیر مالی مجموعه هستید، بررسی خواهد شد؛ بنابراین، پیشنهاد می‌شود تا ادامه این مطلب را از دست ندهید.

سامانه مودیان

چگونه می‌توان در سامانه مودیان عضو شده و ثبت‌نام کرد؟

برای عضویت و ثبت‌نام در سامانه مودیان، طبق ماده ۲ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، باید به ترتیبی که سازمان امور مالیاتی تعیین کرده، اقدام کنید. در این راستا، خرده‌فروش‌هایی که با مشتری نهایی در تعامل، علاوه بر ثبت‌نام در سامانه مودیان، باید از پایانه‌های فروشگاهی نیز استفاده کنند؛ اما برای کسانی که با مصرف‌کننده نهایی ارتباط ندارند، استفاده از پایانه فروشگاهی ضروری نیست. لیکن برای همه فروشندگان مودیان، ارسال صورت‌حساب‌ها از طریق سامانه مودیان در موعد تعیین شده توسط سازمان امور مالیاتی الزامی است. برای اطلاعات کامل در مورد معاملات فصلی نیز مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید.

برای ثبت‌نام در سامانه مودیان، می‌بایست به آدرس tax.gov.ir  مراجعه کنید و با پشت سر گذاشتن مراحل دریافت گواهی امضای الکترونیک، دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی و شناسه کالاها و خدمات، عضویت خود را تکمیل کنید. برای دریافت این مدارک، باید به سامانه‌های مخصوصی که برای این منظور ایجاد شده‌اند، مراجعه کنید.

چگونه فرایند ثبت معاملات و محاسبه مالیات در سامانه مودیان صورت میگیرد؟

فرایند ثبت معاملات و محاسبه مالیات در سامانه مودیان به‌گونه‌ای است که مطابق ماده ۵ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، فروشندگان برای صدور صورت‌حساب الکترونیکی باید اقدامات لازم را انجام دهند. درصورتی‌که مودیان با مصرف‌کننده نهایی ارتباط دارند، باید از طریق پایانه فروشگاهی برای صدور صورت‌حساب الکترونیکی اقدام کنند؛ در غیر این صورت، صورت‌حساب خریدهای انجام شده توسط خریدار به‌صورت پیش‌فرض در کارپوشه وی در سامانه مودیان قرار می‌گیرد و این اطلاعات جزو اعتبار مالیاتی خریدار محسوب می‌شوند.

چه مقدار حداکثر جمع صورت‌حساب‌های الکترونیکی صادره توسط هر موردی مجاز است؟

مطابق با ماده ۶ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، جمله کلیدی صورت‌حساب‌های الکترونیکی صادره توسط هر موردی در هر دوره مالیاتی، نباید بیش از حداکثر سه برابر فروش اظهار شده در دوره مشابه سال قبل باشد. این در صورتی اعمال می‌شود که مالیات سال قبل به سازمان پرداخت شده باشد یا ترتیب پرداخت صورت‌های مالی برای این سازمان ارائه شده باشد. درصورتی‌که مقدار صورت‌حساب‌های الکترونیکی بیش از حداکثر مجاز تعیین شده در این قانون باشد، تمام مودیان باید نسبت به پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده متعلق، تعیین ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی یا ارائه تضمینات کافی اقدام کنند. در غیر این صورت، مالیاتی که به‌عنوان اعتبار مالیاتی، نسبت به‌صورت حساب‌های الکترونیکی صادر شده تعلق‌گرفته بود، قابل‌برداشت نیست.

در این بین اگر اطلاعاتی در مورد مالیات فروشگاه های اینترنتی خواستید بیشتر بدانید مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید.

چه مقدار حداکثر مجاز جمع صورت‌حساب‌های الکترونیکی صادره توسط هر مودی است؟

طبق ماده ۶ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، مبلغ کل صورت‌حساب‌های الکترونیکی صادره توسط هر موردی در هر دوره مالیاتی نباید بالاتر از سه برابر مجموع فروش اعلام شده در بازه مشابه سال قبل باشد. این شرط الزامی است درصورتی‌که موردی سال قبلی خود را به سازمان مالیاتی پرداخت کرده و یا در مورد پرداخت حساب‌های مالی، برنامه زمانی مالیاتی را پیش‌ازاین تعیین کرده باشد.

در غیر این صورت، درصورتی‌که مبالغ صورت‌حساب الکترونیکی صادره بیش از سقف قانونی قرار داشته باشد، همه مودیان باید مالیات بر ارزش‌افزوده قابل‌پرداخت، داشته باشند و باید بدهی مالیاتی خود را تعیین کرده یا تضمینات کافی را ارائه دهند؛ در غیر این صورت، مبالغ صورت‌حساب‌های الکترونیکی صادره قابل‌شناسایی مالیاتی نخواهد بود.

چه کسانی متخلّف از انجام تکالیف قانونی سامانه مودیان مالیاتی هستند؟

مجموعه جرائمی که به‌خاطر عدم انجام تکالیف قانونی در سامانه مودیان مالیاتی محکوم می‌شوید، توسط سازمان امور مالیاتی تدوین شده است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.

ترخیص برای عدم عضویت در سامانه مودیان مالیاتی

درصورتی‌که مودی پس از دعوت سامانه مودیان و سازمان امور مالیاتی تلاشی برای ثبت‌نام در این سامانه نکند، باید ۲ میلیون تومان یا ۱۰ درصد از مجموع فروش (که هریک بیشتر باشد) را به سازمان امور مالیاتی پرداخت کند.

علاوه بر این، متخلفین در آن سال مالی معافیت‌های مالیاتی، نرخ صفر، و مکافات‌های قانونی مالیات‌های مستقیم را دریافت نمی‌کنند.

جریمه‌های ذکر شده برای عدم استفاده از پایانه فروشگاهی و حافظه مالیاتی و استفاده از حافظه مالیاتی دیگران و یا واگذاری آن برای متخلّف اعمال می‌شود. علاوه بر این، این جرایم در موارد زیر نیز اعمال می‌گردد:

  • عدم صدور صورت‌حساب الکترونیکی مطابق با سامانه مودیان
  • عدم اعلام شماره‌حساب بانکی مرتبط با فعالیت اقتصادی

جریمة عدم پرداخت مالیات کارت‌خوان متفاوت است و مودیان مالیات کارت‌خوان باید در موعد مقرر اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال کنند.

صورت‌حساب‌هایی که به خریدار تحویل نمیشود یا حذف میشوند، جزء جرائم قابل‌پیگیری

انجام عملیات خلاف قوانین ارائه صورت‌حساب به خریدار یا حذف و مخدوش کردن آن توسط فروشنده، باعث دریافت جریمه‌ای معادل ۲ درصد از مبلغ صورت‌حساب یا ۲ میلیون تومان (برای مبالغ بیشتر) برای فرد متخلّف می‌گردد. اعلام صورت‌حساب شامل حقوق کارگران و سایر هزینه‌های مجموعه اقتصادی نیز برای محاسبه مالیات سالانه الزامی است.

عدم ارسال گزارش‌های فروش واحد اقتصادی به سامانه مودیان

درصورتی‌که صاحبان واحدهای اقتصادی اطلاعات مربوط به فروش خود را در سامانه مودیان ثبت و اعلام نکنند، جریمه‌ای به‌اندازه ۱ درصد از مبلغ فروش گزارش نشده یا ۱ میلیون تومان بیشترین مبلغ را پرداخت خواهند کرد. همچنین، صاحبان واحدهای اقتصادی ملزم به اعلام شماره‌حساب بانکی، شناسه یکتای دستگاه کارت‌خوان بانکی  (pos)یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی است. درصورتی‌که خطاهایی رخ دهد، سازمان امور مالیاتی می‌تواند به‌انجام‌رسیدن مفاد قانونی و پیگیری تخلف اقدام کند.

کدام افراد به‌عنوان مشمولین قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان شناخته می‌شوند؟

هر کسی که در فهرست اشخاص حقوقی یا حقیقی موضوع فصول چهارم و پنجم باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم واقع شده باشد، بر اساس بند ج ماده ۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، مغایرت اقدامات خود با این قانون را پذیرفته و مشمولین آن محسوب می‌شوند.

چه زمانی قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان باید اجرا شود؟

تاریخ اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان برای هر شرکت، باتوجه‌به نوع آن در دسته‌بندی‌های مختلف تعیین شده و زمان فراخوانی سامانه مودیان نیز برای هر دسته از کسب‌وکارها متفاوت است. بر اساس این دسته‌بندی، شرکت‌ها باید در تاریخ مربوط به نوع خود، یعنی تاریخ مندرج زیر، در سامانه مودیان ثبت‌نام کنند:

  • شرکت‌های عضو بورس و فرابورس: ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
  • شرکت‌های دولتی و سایر دستگاه‌های اجرای ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری: ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
  • اشخاص حقوقی: ۱۱۴۰۲/۰۱/۰۱
  • صاحبان مشاغل مشمول مالیات بر ارزش‌افزوده: ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
  • صاحبان مشاغل گروه‌های اول و دوم: ۱۴۰۲/۰۷/۰۱
  • کلیه سایر اشخاص مشمول باقی‌مانده: ۱۴۰۲/۱۰/۰۱۱

پیش از اقدام به ثبت‌نام در سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی، باید نوع کسب‌وکار خود را به‌درستی مشخص کنید.

راه‌های ارسال صورت‌حساب الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی چیست؟

در اینجا به بررسی تکالیف قانونی سامانه مودیان می‌پردازیم و یکی از موارد مهم آن، نحوه ارسال صورت‌حساب الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی است. برای صورت‌حساب‌های الکترونیکی، شرکت‌های معتمد، سامانه‌های دولتی و نرم‌افزارهای حسابداری مختلفی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. به‌عنوان یک صاحب کسب‌وکار یا حسابدار، می‌توانید از نرم‌افزار حسابداری میلیونر استفاده کنید و در صورت وجود هرگونه سؤال یا دغدغه، نظر خود را با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

 

سوالات متداول

ثبت نام در سایت سامانه مودیان به چه شکل است؟
ابتدا به سایت به آدرس tax.gov.ir مراجعه کرده و به ترتیب مراحل دریافت گواهی امضای الکترونیک، دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی و دریافت شناسه کالاها و خدمات را دریافت کنید .
چه کسانی باید در سایت مودیان ثبت نام کنند؟
کلیه اشخاص حقیقی اعم از صنفی و غیرصنفی و اشخاص حقوقی موضوع فصل‌های چهارم و پنجم باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم، جزو اشخاص مشمول قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان هستند.

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *