اطلاعات جامع در مورد مالیات فروشگاه اینترنتی

فهرست محتوا نمایش

منظور از مالیات فروشگاه‌های اینترنتی چیست و نحوه محاسبه آن به چه صورت است؟

مالیات فروشگاه‌های اینترنتی

امروزه باتوجه‌به افزایش دغدغه‌ها و مشغله‌های زندگی به‌خصوص بعد از شیوع کرونا، تمایل به کسب‌وکارهای اینترنتی افزایش‌یافته است. بر اساس قوانین هر فعالیت اقتصادی حتی اگر در حوزه کسب‌وکار اینترنتی و تجارت الکترونیک هم باشد، مشمول پرداخت مالیات و مالیات بر ارزش‌افزوده، البته پس از کسر معافیت‌های مقرر می‌باشد!

 بنابراین می‌توان گفت مجازی بودن کسب‌وکارهای اینترنتی و داشتن گردش‌های مالی بالا، دلیلی بر عدم پرداخت مالیات نیست. اگر شما هم دارای کسب‌وکار اینترنتی هستید و یا علاقه‌مندید دررابطه‌با مالیات فروشگاه‌های اینترنتی اطلاعاتی داشته باشید با ما همراه باشید.

استعلام درآمد فروشگاه‌های اینترنتی توسط اداره مالیات و راه فرار مالیاتی چگونه است؟

نحوه اطلاع اداره مالیات از میزان درآمد و تراکنش‌های مالی فروشگاه‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی و تعیین میزان مالیات و ارزش‌افزوده آن‌ها از طریق نماد اعتماد الکترونیک است. در واقع مرکز توسعه تجارت الکترونیک که حامی کسب‌وکارها و فروشگاه‌های اینترنتی است، به فروشگاه‌های اینترنتی نماد اعتماد الکترونیک ارائه می‌دهد و به فروشگاه‌های اینترنتی که این نماد اعتماد را نداشته باشند، درگاه پرداخت تعلق نمی‌گیرد؛ بنابراین می‌توان این چنین گفت که سازمان مالیات باتوجه‌به این نماد و با استناد به مدارک و اسناد از میزان تراکنش مالی فروشگاه‌ها به‌صورت تخمینی مطلع می‌شود.  

تشکیل پرونده مالیات فروشگاه‌های اینترنتی چه زمانی باید انجام شود؟

تمام اشخاص حقیقی و حقوقی بایستی نسبت به تکمیل اظهارنامه مالیاتی و تسلیم به وزارت اقتصاد و دارایی با استناد به قانون ماده ۹۳ و ۹۴ مالیات‌های مستقیم اقدام نمایند. تمام کسب‌وکارها و فروشگاه‌های اینترنتی که دارای اینماد هستند، اعم از حقوقی و حقیقی حداکثر تا چهار ماه پس از شروع فعالیت خود بایستی دفترچه ثبت‌نام افراد حقوقی را از سازمان کل امور مالیاتی تهیه کرده و برای ایجاد پرونده خود اقدام نمایند.

تمام صاحبان کسب‌وکار پس از ایجاد پرونده با مراجعه به وب‌سایت http://www.tax.gov.ir  ثبت‌نام خود در دادگاه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی را تکمیل و کد اقتصادی مربوط به خود را دریافت می‌کنند. همچنین با استناد به ماده ۱۶۹ قانون مالیاتی، صاحبان کسب‌وکار اینترنتی باید صورت‌حساب معاملات خود را با ذکر کد اقتصادی طرفین ثبت کنند.

خوداظهاری مالیاتی در فروشگاه‌های اینترنتی

در کسب‌وکارهای اینترنتی خود اظهار مالیاتی چگونه است؟

خوداظهاری مالیات در فروشگاه‌های اینترنتی باتوجه‌به نوع فعالیت که حقوقی است یا حقیقی، متفاوت است و شرایط خوداظهاری مالیاتی برای افراد حقوقی کمی پیچیده‌تر از فعالان حقیقی است. این فعالیت‌ها شامل:

·        تسلیم اظهارنامه

·        پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده

·        پلمب دفاتر در پایان سال مالی

·        ارسال لیست مالیات حقوق و معاملات فصلی

صورت‌حساب خدمات و فروش کالا در فروشگاه‌های اینترنتی چه ویژگی‌هایی دارد؟

افراد حقوقی و مالک شغل‌هایی اعم از فروش کالا و خدمات، مطابق با قوانین مالیات دارای دو نوع صورت‌حساب هستند. ۱- صورت‌حساب دستی ۲- صورت‌حساب مکانیزه. توجه داشته باشید که تمامی صورت‌حساب‌ها باید بر همین اساس صادر و نگهداری شوند.

  • صورت‌حساب دستی: در این مدل از صورت‌حساب تمامی اطلاعات هویتی شخص حقیقی مانند نام و نام خانوادگی، کد اقتصادی، آدرس دقیق، کد پستی، شماره‌سریال ماشینی یا چاپی با ثبت تاریخ صادر شده و همچنین اطلاعات مربوط به مبلغ، کالا و خدمات نیز به طور کامل ثبت می‌گردد.
  • صورت‌حساب مکانیزه یا ماشینی: استفاده از صندوق مکانیزه به معنی استفاده از صورت‌حساب مکانیزه است. در این صورت‌حساب نیز اطلاعات هویتی، شماره‌سریال ماشینی، تاریخ و مشخصات خدمات و کالاهای فروخته شده به همراه مبلغ و تعداد یا میزان آن ثبت می‌گردد.

فروشگاه‌های اینترنتی و صورت معاملات فصلی مربوط به آن

همه صاحبان فروشگاه و کسب‌وکارهای مجازی یا اینترنتی بایستی فهرست معاملات خود را در هر سه ماه یا یک‌فصل تهیه کنند. در این فهرست تمامی اطلاعات موردنیاز در یک لینک که مربوط به‌صورت معاملات فصلی الکترونیکی بوده و در سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی است، ثبت می‌گردد. صاحبان کسب‌وکار موظف هستند حداکثر تا یک و نیم ماه بعد از هر فصل، صورت‌حساب را به‌صورت الکترونیکی (سامانه معاملات) و یا از طریق ارسال لوح فشرده ارائه دهند.

زمان ارسال اظهارنامه مالیاتی در فروشگاه‌های اینترنتی

بر اساس اطلاعیه سازمان امور مالیاتی صاحبان کسب‌وکارهای مجازی (حقوقی و حقیقی) ملزم به ارائه اظهارنامه مالیاتی خود بر اساس فرمت مورد قبول از طریق سامانه الکترونیکی مالی هستند. این زمان برای افراد حقوقی طی مدت ۴ ماه پس از پایان سال اقتصادی و برای افراد حقیقی تا آخر خردادماه سال بعد است. منظور از شخص حقیقی، فردی که در جامعه زندگی می‌کند و دارای حقوق و تکالیفی از جمله حقوق شهروندی و تمکین و نفقه و غیره است.

مالیات فروشگاه‌های اینترنتی

ارسال اظهارنامه مالیات فروشگاه‌های اینترنتی به چه صورت است؟

صاحبان فروشگاه‌های اینترنتی ابتدا بایستی در سایت  « https://www.evat.ir/ »ثبت‌نام کرده و سپس در قسمت مربوط به اظهارنامه، فرم را تکمیل نمایند. در تکمیل فرم اشخاص حقیقی، فروشگاه‌های اینترنتی اظهارنامه خود را جداگانه در سایت تکمیل می‌کنند. درصورتی‌که اشخاص حقوقی به دلیل این که درآمد کسب‌وکار اینترنتی آن‌ها به‌عنوان درآمد سازمان است، نیاز به تکمیل فرم جداگانه نداشته و در همان اظهارنامه هر ساله سازمان اظهار خود را ارائه می‌نمایند.

ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش‌افزوده فروشگاه‌های اینترنتی به چه صورت است؟

نحوه ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش‌افزوده از طریق سایت و فرم ارزش‌افزوده ارائه شده انجام می‌گردد. معمولاً این فرم هر سه ماه یک‌بار باید تکمیل شود، همچنین برای تکمیل این فرم بایستی کد اقتصادی داشته و در صورت عدم فروش، باز هم فروشگاه موظف به ارائه اظهارنامه است.

سازمان مالیات مطابق با اینماد از میزان درآمد فروشگاه‌های اینترنتی مطلع می‌شود. اگر چه مدارک و اسناد مثبتی برای مشخص‌کردن سود اولویت دارند و در غیر این صورت محاسبه تخمینی انجام می‌گردد

نحوه محاسبه مالیات در فروشگاه‌های مجازی و اینترنتی

نحوه محاسبه مالیات فروشگاه‌های اینترنتی

محاسبه مالیات باتوجه‌به اظهارنامه‌ای که توسط مودیان ارائه شده است و بعد از تطبیق آن با واقعیت محاسبه می‌گردد. در واقع باتوجه‌به اظهارنامه و تطبیق آن با درآمد کسب شده، مالیات تعیین می‌گردد. مالیات فروشگاه‌های اینترنتی مانند فروشگاه‌های فیزیکی باتوجه‌به نوع مالکیت (حقیقی یا حقوقی) تعیین می‌گردد.

نحوه محاسبه مالیات بر ارزش‌افزوده فروشگاه‌های اینترنتی به چه صورت است؟

درصورتی‌که فروشنده خودش تأمین‌کننده کالا باشد، ارزش‌افزوده کالا باتوجه‌به سیاست فروشنده و نوع کالا تعیین می‌گردد. به عبارتی اگر مالک و فروشنده کالا یک نفر باشد، مالیات بر ارزش‌افزوده با شرایط فروشگاه حقیقی و حقوقی محاسبه می‌شود. درصورتی‌که فروشنده و تأمین‌کننده متفاوت باشند، ارزش‌افزوده باتوجه‌به میزان خدمت ارائه شده محاسبه می‌گردد. به استناد ماده ۱۳۱، مالیات اشخاص مانند حقوق دستمزد و مالیات شرکت‌ها ۲۵% از میزان سود است.

نحوه محاسبه مالیات فروشگاه‌های اینترنتی در صورت نداشتن درآمد چگونه است؟

ماده ۹۷ قانون مالیات‌های مستقیم این چنین است که صاحبان فروشگاه‌های اینترنتی از زمان صدور نماد الکترونیکی باید اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه دهند، حتی اگر درآمد آن‌ها صفر باشد.

عدم پرداخت مالیات فروشگاه‌های اینترنتی چه عواقبی دارد؟

درصورتی‌که صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی و مجازی و یا دیگر مودیان، وظایف مالیاتی خود را انجام ندهند، علاوه بر پرداخت جرایم مالیاتی از معافیت مالیاتی هم برخوردار نخواهند شد.

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *