بررسی جرایم مالیاتی مرتبط با سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی

بررسی جرایم مالیاتی مرتبط با سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی

سازمان امور مالیاتی کشور جرائمی را برای افرادی در نظر گرفته است که در انجام تکالیف ضروری مربوط به قانون جدید سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی تقصیر داشته باشند. بسته به نوع تخلف مشکوک، تقاضای جریمه از طرف سازمان مالیاتی خواهد شد. در اینجا، قصد داریم به بررسی جرایم مالیاتی سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی با مرور موارد تخلفات متداول بپردازیم. اگر صاحب یا حسابدار یک مجموعه اقتصادی هستید، حتماً این متن را دنبال کنید.
بررسی جرایم مالیاتی

آیا عدم ثبت‌نام و عضویت در سامانه مودیان با جریمه همراه است؟

عدم ثبت‌نام در سامانه مودیان مالیاتی از جمله جرایم مالیاتی است که با نادیده‌گرفتن فراخوان سامانه و عدم ثبت‌نام در آن، افراد مورد جریمه قرار می‌گیرند. جریمه عدم استفاده از پایانه‌های فروشگاهی، حافظه مالیاتی، شناسه یکتای مالیاتی و استفاده از حافظه مالیاتی سایر مودیان یا واگذاری حافظه مالیاتی خود به دیگران نیز برابر با ۱۰ درصد از مجموع مبلغ فروش یا ۲ میلیون تومان وجه هر کدام بیشتر باشد (به سازمان امور مالیاتی محاسبه می‌شود. تمرکز بر جریمه معادل ۱۰ درصد مبلغ فروش است و محرومیت از مشوق‌های قانونی از جمله نرخ صفر مالیاتی) مالیات چیست؟ برای واحدهای دارای مجوز مربوطه و عدم بهره‌مندی از مالیات‌بردرآمد مشاغل موضوع ماده ۱۰۱ قانون مالیات‌های مستقیم نیز برای متخلفین قابل‌اعمال است. مبلغ ۲ میلیون تومان بیشتر به‌منظور رعایت اصول نوشتار قانون نوشته شده و اجرا نمی‌شود.

جریمه عدم اعلام شماره‌حساب‌های بانکی در بانک تجارت

عدم اعلام شماره‌حساب‌های بانکی تجاری در موجب مقررات جدید سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی با بند پ ماده ۲۲، ۱۰ جریمه نسبت به عملکرد و فروش انجام شده از آن حساب بانکی خواهد شد. همچنین، افراد خاطی از معافیت‌های مالیاتی، نرخ صفر و مشوق‌های قانون مالیات‌های مستقیم در همان سال مالی، به محرومیت از این مزیت‌ها دچار خواهند شد. با استفاده از سیستم سامانه مودیان میلیونر، می‌توانید بدون نگرانی از جرایم قانونی، به‌راحتی و با سرعت صورت‌حساب الکترونیک را ارسال کنید.

عدم ارائه صورت‌حساب چاپی فروش به خریدار با جریمه همراه

باتوجه‌به بخشنامه سامانه مودیان و قوانین مربوط به جرایم مالیاتی سامانه مودیان، افرادی که از ارائه صورت‌حساب چاپی به خریدار خودداری کنند یا صورت‌حساب را حذف یا مخدوش کنند، مجاز به مجازات‌شدن با جریمة معادل ۲ درصد از مبلغ صورت‌حساب یا ۲ میلیون تومان وجه )هر کدام بیشتر باشد( خواهند بود. به‌منظور اطمینان از سوابق مالی و پرونده مالیاتی خود، با مراجعه به سامانه my. ax.gov.ir ، اقدام به بررسی و یا ارائه صورت‌حساب خود می‌توانید.

این جرایم با تلاش برای جلوگیری از آن‌ها و پاسخگوئی به آنها توسط نهادهای قضایی و حکومت، قابل‌کنترل هستند.

آیا عدم ارسال صورت‌حساب به‌صورت الکترونیکی به سامانه مودیان باعث تحمیل جریمه خواهد شد؟

بله؛ اگر واحدهای اقتصادی پس از تعیین قیمت برای کالاهای خود، از ارسال صورت‌حساب الکترونیکی به سامانه مودیان خودداری کنند، باید جریمه‌ای به میزان ۱۰ درصد از کل مبلغ فروش یا حداقل دو میلیون تومان )که مبلغ بیشتری محاسبه می‌شود(  پرداخت کنند.

چگونه عدم اعلام تعطیلی یا گزارش‌های فروش واحد اقتصادی باعث تحمیل جریمه می‌شود؟

عدم اعلام تعطیلی یا گزارش درآمد واحد اقتصادی، یکی از مواردی است که در بررسی جرایم مالیاتی سامانه مودیان موردتوجه قرار می‌گیرد. طبق بند ث ماده ۲۲ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، در صورت تعطیلی موقت یا دائم واحد تجاری یا انحلال آن واحد، مالک واحد مکلف است این مورد را در سامانه مودیان گزارش کند. در غیر این صورت، مالک واحد مشمول پرداخت ۱ درصد جریمه برای مبلغ فروش گزارش نشده خود خواهد بود. همچنین، برای تغییر شغل یا محل فعالیت واحد نیز باید طبق ماده ۱۴ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان عملکرد و در صورت عدم رعایت این قانون، مالک واحد مشمول جریمه خواهد بود.

این قانون در سامانه مودیان، برای سامانه ارزش‌افزوده نیز صدق می‌کند. سازمان امور مالیاتی برای ارسال اظهارنامه مالیاتی مهلتی را در نظر گرفته است و در صورت عدم ارائه اطلاعات توسط مودیان، آنان مشمول جریمه خواهند شد. بدون توجه به فعالیت مالی، ارسال اظهارنامه ارزش‌افزوده برای مودیان الزامی است.

جرایم مالیاتی

قوانین مرتبط با بخشیدگی جرایم مالیاتی در سامانه مودیان

قوانین مربوط به مفاد بخشیدگی جرایم مالیاتی در سامانه مودیان، در تبصره ۱ و ۲ ماده ۲۲ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان تعریف شده است. بر اساس تبصره ۱، مبالغ جرایم ثابت در این قانون هر سال باتوجه‌به نرخ تورم سالانه بانک مرکزی، توسط سازمان امور مالیاتی کشور اعلام می‌شود.

همچنین، در تبصره ۲ تعیین شده است که سازمان امور مالیاتی کشور، نمی‌تواند بیش از ۵۰ درصد جرایم مذکور در این ماده را مطابق با ماده ۱۹۱ قانون مالیات‌های مستقیم بخشوده کند. هرگونه اجرای جریمه‌های مندرج در بندهای “الف” و “ث” این ماده، باعث نخواهد شد که جریمه ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم اجرا شود. همچنین، اجرای جرایم موضوع‌بند “ب”، منجر به اجرای جرائمی بندهای “الف” و “ت” نخواهد شد.

برای اطلاعات بیشتر درباره معاملات فصلی بخوانید…

سخن پایانی

در این مقاله، به بررسی جرایم مالیاتی سامانه مودیان با تمرکز بر نوع تخلف پرداخته شده است. مطابق با قوانین مرتبط با بخشنامه سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی، هر فردی که نادیده اطلاعیه سامانه مودیان و قوانین مربوط به آن را بگیرد، ممکن است با جریمه‌های سنگین مواجه شود.

برای جلوگیری از عدم رعایت قانون جدید سامانه مودیان، توصیه می‌شود جزئیات این قوانین را در سایت رسمی سازمان امور مالیاتی کشور مطالعه کنید. همچنین، با استفاده از نرم‌افزار حسابداری پیشرفته میلیونر، نگرانی‌های خود را درباره ارسال صورت‌حساب‌های الکترونیکی و محاسبه دقیق مالیات و سود فروش خود را کاهش دهید.

در پایان، اگر سؤالی درباره نحوه ارسال کارپوشه سامانه مودیان و جزئیات بخشنامه آن دارید، در قسمت نظرات با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید؛ کارشناسان میلیونر دراسرع‌وقت شما را در آموزش سامانه مودیان و مسائل پیرامون آن راهنمایی خواهند کرد.

سوالات متداول

چه عواقبی دارد که صورت‌حساب به‌صورت الکترونیکی به سامانه مودیان ارسال نشود؟
واحدهای اقتصادی که پس از قیمت‌گذاری کالاها، از صدور صورت‌حساب الکترونیکی خودداری می‌کنند، می‌توانند با جریمه معادل ۱۰ درصد مبلغ مجموع فروش انجام‌ شده یا ۲ میلیون تومان وجه )هر کدام بیشتر باشد مواجه شوند.
آیا عدم ثبت‌نام و عضویت در سامانه مودیان با جریمه همراه است؟
عدم ثبت‌نام در سامانه مودیان مالیاتی از جمله جرایم مالیاتی است که با نادیده‌گرفتن فراخوان سامانه و عدم ثبت‌نام در آن، افراد مورد جریمه قرار می‌گیرند در مقاله میتوانید به میزان جریمه اطلاع پیدا کنید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *